31 December 2010

Dulu...

6 Respon
Kadang-kadang, dalam kesibukan, dalam kehangatan bahang musim peperiksaan, best bila dapat luangkan masa sama-sama dengan kawan kita,

menceriakan hati yang gundah gulana
bertukar pendapat
usik mengusik
yang paling penting, buat sesuatu yang dapat menyegarkan semula IMAN kita,

bila bersembang, mesti ada,
'dulu.........' [merujuk kepada zaman kecik-kecik dan muda mudi]

tak berhenti sembang zaman kecik-kecik dan muda mudi [1st and 2nd year] dari petang [jalan-jalan kat sungai Nil] sampailah ke malam

dari cerita hantu sampailah ke perkara serius. ngeh3

sambil makan-makan,

Seronok bila imbas kenangan-kenangan lama, ada yang sedih, pedih, susah, senang.
gelak-gelak je bila teringat.

Alhamdulillah, semoga Allah sentiasa satukan hati kami walaupun kami sudah berkeluarga, beranak pinak nanti

Kenangan lepas, jadikan panduan untuk hadapi hari muka InsyaAllah

Terima kasih Allah, untuk hari semalam :)

p/s: ada orang cakap, 'sukalah duduk kat Anonymous lama ataupun baru'
p/s 2: sebenarnye semalam tk cukup korum. kalau tak, mesti lagi meriah kan?

24 December 2010

I think of YOU

0 Respon
I think of YOU

When the seasons change
In the monsoon rains
When a newborn cries
In a mother's eyes
I think of You

ربنا الرحمن
مبدع الأكوان
صاحب الجلال
من له الكمال
لا رب سواه
لا رب سواه
(Our Lord the most Merciful
Creator of the universe
Possessor of glory
To whom perfection belongs
No lord but Him
No lord but Him)

Miracles
Are everyday
The moon will come
As the sun will fade
Forever this way

When the seasons change
In the monsoon rains
When a newborn cries
In a mother's eyes
I think of You
I think of You

Chorus:
سبحان الله ، سبحان الله
سبحان الله ، سبحان الله
(Glory be to Allah
Glory be to Allah)

A seed that grows
From a tiny shell
Becomes a tree
Feeding you and me
Here for our needs

هذه الأطيار
تلكم الأزهار
ونجوم الليل
من صنع الله
لا رب سواه
(These birds
Those flowers
And the night's stars
Are all Allah’s creation
No lord but Him)

When the seasons change
In the monsoon rains
When a newborn cries
In a mother's eyes
I think of You
I think of You

Chorus

Mesut Kurtis feat Irfan Makki

English Lyrics & Melody: Irfan Makki
Arabic Lyrics: Salah Galal
Arrangement: Walid Safwat
© Awakening Records 2009

Betapa banyak nikmat yang Allah dah bagi kepada kita, hambaNya
Betapa banyak kekuasaanNya yang Allah dah tunjukkan kepada kita, hambaNya
Jarang kita ingat pada Al-Khaliq kita
Jarang sekali kita bersyukur
Sering alpa!

Semoga kita menjadi hambaNya yang semakin baik dari sehari ke sehari
Berakhlak dan beribadah seolah-olah Allah berada di hadapan kita
Dalam keadaan sembunyi atau terang-terangan, Allah tahu semuanya
Ighfirlana Ya Allah T_T

Selamat Hari Jumaat :)

22 December 2010

Tutur kata

2 Respon


Makin besar
Makin tak pandai nak jaga tutur kata

Di mana kematangan?
Di mana kedewasaan?
Di mana tatasusila?

T_T

Maaf buat yang berkenaan :(

*emo*

11 December 2010

Ikhlas

1 Respon
Alhamdulillah 'ala kulli hal

Apa-apa yang dah saya lalui adalah ketetapan Allah
dan itu adalah yang terbaik

IKHLAS adalah kunci segala ibadah
Semoga sentiasa dikurniakan dan dianugerahkan rasa IKHLAS itu sepanjang masa.
Ya, sepanjang masa.

Usah rasa menyesal [walaupun kadang-kadang ada]
Tidak melebihkan itu, tidak mengurangkan ini
Segala tanggungjawab dibuat sesempurna yang mungkin
Hidup sudah bercabang-cabang

Kadang-kadang terkilan yang itu, terkilan yang ini
tapi itu bukan kehendak saya
Cuba yang terbaik
Harap natijahnya adalah yang terbaik

Saya manusia lemah
Hamba Allah yang kerdil lagi hina

Maaf,
andai terlalu mendesak, terburu-buru
andai terlalu mengejar yang itu, tapi tercicir yang ini

Kadang-kadang rasa,
tiada siapa yang memahami,
tiada siapa yang menyokong,
tak dapat jawapan yang dapat menguatkan hati saya dan memuaskan hati saya
sampai sekarang, mungkin masih tidak ketemu apa yang saya mahukan

tapi Allah tak pernah lupakan hambaNya
terus-terusan membantu, menguatkan, menyokong
kalau niat baik, Allah akan tolong
mungkin tak secara direct,
tapi Dia berikan jalan untuk memudahkan,
kita lah yang kena usaha

Dia berikan contoh orang yang tabah,
untuk diambil iktibar

Moga terus kuat dan tidak cepat berkeluh kesah

"Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat" -2:214


::
berkali-kali dengar lagu Healing- Sami Yusuf

06 December 2010

7 Tips for improving your relationship with Quran

1 Respon

Are you one of those people who rarely touches the Quran? Or do you read daily, but don't find it is having the impact on you that it should? Whatever the case may be, these are some simple tips that can help you connect with the Quran.

1. Before you touch it, check your heart

The key to really benefiting from the Quran is to check your heart first, before you even touch Allah's book. Ask yourself, honestly, why you are reading it. Is it to just get some information and to let it drift away from you later? Remember that the Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) was described by his wife as a "walking Quran": in other words, he didn't just read and recite the Quran, he lived it.

2. Do your Wudu (ablution)

Doing your Wudu is good physical and mental preparation to remind you you're not reading just another book. You are about to interact with God, so being clean should be a priority when communicating with Him.

3. Read only 5 minutes everyday

Too often, we think we should read Quran for at least one whole hour. If you aren't in the habit of reading regularly, this is too much. Start off with just five minutes daily. If you took care of step one, Insha Allah (God willing), you will notice that those five minutes will become ten, then half an hour, then an hour, and maybe even more!

4. Make sure you understand what you've read

Five minutes of reading the Quran in Arabic is good, but you need to understand what you're reading. Make sure you have a good translation of the Quran in the language you understand best. Always try to read the translation of what you've read that day .

5. Remember, the Quran is more interactive than a CD

In an age of "interactive" CD-Roms and computer programs, a number of people think books are passive and boring. But the Quran is not like that. Remember that when you read Quran, you are interacting with Allah. He is talking to you, so pay attention.

6. Don't just read, listen too

There are now many audio cassettes and CDs of the Quran, a number of them with translations as well. This is great to put on your walkman or your car's CD or stereo as you drive to and from work. Use this in addition to your daily Quran reading, not as a replacement for it.

7. Make Dua (supplication)

Ask Allah to guide you when you read the Quran. Your aim is to sincerely, for the love of Allah, interact with Him by reading, understanding and applying His blessed words. Making Dua to Allah for help and guidance will be your best tool for doing this.

Source: http://www.soundvision.com/Info/quran/relationship.asp

03 December 2010

Istikharah

1 Respon
Bismillahirrahmanirrahim..

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kekuatan kepada-Mu dengan ilmuMu pilihan yang paling tepat,

aku memohon kekuatan kepada-Mu dengan kemahakuasaanMu,
aku memohon karuniaMu yang besar,

Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa, sedangkan aku tidak kuasa
Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui,
Dan Engkaulah yang mengetahui perkara ghaib

Ya Allah, apabila Engkau mengetahui bahawa perkara ini
baik bagiku,
baik bagi agamaku,
bagi hidupku
dan baik akibatnya terhadap diriku
(atau baik bagiku di dunia mahupun akhirat)
maka tetapkanlah dan mudahkanlah

Sesungguhnya apabila Engkau mengetahui bahawa perkara ini
buruk bagiku,
bagi agamaku,
bagi hidupku
dan buruk akhibatnya terhadap diriku
(atau buruk bagiku di dunia mahupun akhirat)
maka jauhkanlah perkara ini dariku dan jauhkan diriku darinya

Tetapkanlah kebaikan untukku di mana pun aku berada,
dan jadikanlah diriku redha menerimanya.

28 November 2010

Jauh dan dekat

5 Respon

Mereka adalah cinta hati saya
Jazakumullah khairan kathira sebab beri peluang saya mengenali kalian

Ukhuwwah itu manis
dan sangat manis bila semuanya kerana Allah!

Buat yang jauh,

Selamat meneruskan perjuangan, walaupun jauh, hati kita dekat

Selamat menjalani kehidupan sebagai seorang isteri, ibu
[Kak May]

Selamat menempuh alam pekerjaan
[Kak Nad]

Selamat menghabiskan tahun akhir sebagai pelajar UTP
[Kak Ima]

Buat kakak-kakak UTP yang dah grad, kerja molek2 ye! nanti jumpa lagi.

Tahun depan bawak saya jalan-jalan kat Melaka ye! akan saya kotakan syarat itu,
[Engineer muda di Melaka]

Yakinlah bahawa pelangi akan muncul selepas hujan :)
[Aimi Diyana]

Belajar rajin-rajin ye, jadi doktor yang terbaik
[Arina dan Atiqah Nazeri]

Buat yang dekat,

Kalian adalah insan yang sentiasa menggembirakan hati saya
Terima kasih!
Maaf andai ada hak yang tidak tertunai

Kita jauh atau dekat, kita tetap memandang bulan yang sama ^_^
*rindu*

25 November 2010

Sepuluh pintu

5 Respon
Semua orang sedia maklum kan, tugas Syaitan dan Iblis itu apa?

Bila Allah dah hukum iblis tu sesat, masuk neraka selama-lamanya, iblis pon jawab,

"Iblis menjawab, oleh kerana Engkau telah menghukum aku sesat, aku akan menghalang-halangi mereka dari jalan Engkau yang lurus, kemudian aku akan mendatangi mereka dari hadapan dan belakang mereka, dari kanan dan kiri mereka." - Al-A'raaf: 16-17


Kita kena jauh dari syaitan, kita kena dekat dengan Allah.
Hanya IMAN dan TAQWA yang akan membantu kita dari terpedaya dengan godaan syaitan dan iblis ni.
ISLAM dah bagi panduan kat kita, manusia ini macam mana nak bertahan dalam pertarungan dengan mereka.

Juga, kita perlu kenal apa itu jahiliyyah untuk membantu kita dari tinggalkan jahiliyyah

dan,
semua ini dah dirumuskan oleh salah seorang para salihin,

Para Salihin itu berkata,
"Ku renung dan kufikir, dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia, tiba-tiba kudapati syaitan itu memasukinya melalui sepuluh pintu:

1. Tamak dan jahat sangka, lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dengan yang ada setelah berusaha dan berikhtiar.

2. Cintakan dunia dan panjang angan-angan, lantas aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut dengan tiba-tiba.

3. Cintakan kerehatan dan nikmat, lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk

4. Kagum dengan diri sendiri (ujub), lantas aku menghadapinya dengan mensyukuri nikmat-nikmat pemberian Allah dan takutkan balasan seksaan

5. Pandang rendah terhadap orang lain dan tidak menghormati mereka, lantas aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak-hak dan kehormatan mereka

6. Hasad, lantas aku menghadapinya dengan sifat qanaah (berpuas hati dengan apa yang ada setelah berusaha dan berikhtiar) dan redha terhadap pemberian Allah kepada makhluknya.

7. Riya' dan sukakan pujian manusia, lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas.

8. Bakhil, lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk itu akan binasa sedang apa yang ada di sisi Allah itu akan kekal

9. Takabbur, lantas aku menghadapinya dengan sifat tawadhu'

10. Tamak, lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yang ada pada manusia.

Makanya, apa-apa yang kita buat MESTI kena ingat ALLAH. Niat itu penting!

Seperti dalam kisah ini,

Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah,
Syaitan bagi orang-orang mukmin telah bertemu dengan syaitan bagi orang-orang kafir, tiba-tiba kedapatan bahawa syaitan bagi orang kafir itu dalam keadaan yang gemuk muntal, sedangkan syaitan bagi orang mukmin itu kurus kering dan dalam keadaan dukacita, lantas syaitan orang kafir itu bertanyakan kepada syaitan orang mukmin,

"kenapa kamu kurus dan dukacita?"

Syaitan orang mukmin itu menjawab,

" Aku mendampingi seorang lelaki untuk menggodanya. Apabila lelaki itu hendak makan beliau menyebut nama Allah, jadi aku terus lapar. Apabila minum, beliau menyebut nama Allah, jadi aku terus kehausan. Apabila beliau memakai pakaian, beliau menyebut nama Allah, aku terus bertelanjang. Apabila beliau memakai minyak rambut, beliau menyebut nama Allah, dengan itu rambutku terus kering dan kusut"

Syaitan orang kafir itu menjawab,

"Tetapi aku mendampingi seorang yang tidak melakukan sedikit pun daripada apa yang engkau sebutkan itu. Oleh itu, aku berkongsi dengannya pada makanannya, minuman dan pakaiannya"



Mulakan setiap pekerjaan dengan Bismillahirrahmanirrahim, insyaAllah keberkatan kerja itu terjaga :)


Jejom sama-sama jadi golongan yang ini!

" Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa mereka ditimpa was-was dari syaitan mereka ingat kepada Allah maka ketika itu juga mereka akan melihat kesalahannya (sedar kembali)" - Al-A'raaf: 201


Rujukan:
1. Kitab Apa Ertinya Saya Menganut Islam oleh Fathi Yakan

2. Al-Quran

24 November 2010

Sakat

2 Respon
Ini dialog permulaan bila abah call saya dari Malaysia,

"Assalamualaikum abah, kenapa call? Rinduuuu akak ek? Tanak ngaku lah tu"

Pastu masing-masing gelak.
Suka sakat abah macam ni bila dia telefon

pastu abah akan jawab ni,

"Saja ja call, nanti tak call, muncung pulak anak kesayangan abah ni"

* dapat gelaran anak kesayangan abah tu dari adik saya si Ina. sebab kami dua pakat kenakan dia :P

Heee..

Ini pula reaksi abah bila saya call dari Mesir,

"Assalamualaikum ya akak, awat call? Rinduuu abah ka? Dekat-dekat muncung je (hehe), kalau jauh baru nak teringat-ingat, rindu abah"

Haha, amek ko, kena sakat balik dengan abah.
Takde lah mengaku kan,
Tapi dalam hatiiii, RINDU tu tak pernah hilang, rasa nak balik Malaysia je, huhu

Tengok gambar ibu bapa tiap-tiap hari dan masa, dapat pahala besar kan?
Juga dapat redakan rasa rindu.
Walaupun jauh, tapi dekat di hati
Oke, oke, saya mengaku yang saya rindu mereka di Malaysia.

Edited:

ni Puan Fathiyyah post kat wall FB sy,

"Syila, tengok gambar SUAMI dapat pahala apa.. teeettt!"


ye, memang tengok gambar suami dapat pahala, tapi saya takde suami lagi, tak boleh lah nak buat macam tu kan :P



* Penuh dinding depan meja study saya dengan gambar-gambar raya dengan keluarga. 3 kali beraya di perantauan, 3 edisi gambar ada ditampal :D

* Semalam yang mencipta sejarah. huhuk.

* Hari ni masuk hari ke 3 belajar subjek baru, Ophthalmology :)

18 November 2010

Nil

3 Respon

Apa ye istimewanya Nil ni?
kena tanya orang jauh yang datang sini, suka jalan-jalan di tepi Sungai Nil :P

15 November 2010

Amat sedikit

1 Respon
Apabila makhluk dihimpunkan (pada hari kiamat) seorang tukang seru pun menyerukan : Dimanakah orang-orang yang mempunyai keistimewaan?" Rasulullah S.A.W pun bersabda lagi : Maka bangunlah sekumpulan manusia dan bilangan mereka AMAT SEDIKIT. mereka pun segera bergerak menuju SYURGA, pada malaikat lantas menemui mereka dan berkata: " Apakah keistimewaan kamu?" Mereka menjawab: "Di masa yang lampau (di dunia), apabila kami dizalimi, kami berSABAR, apabila diperlakukan kejahatan kepada kami, kami bersifat LEMAH LEMBUT." Lantas dikatakan kepada mereka: " Masuklah kamu ke dalam SYURGA, maka nikmatilah ganjaran bagi mereka yang beramal"

- Riwayat Al-Baihaqi (dalam "Shuab al-Iman)

Indahnya kalau semua orang dalam dunia ini mengamalkan ajaran ISLAM dengan sebenar-benarnya,

Indahnya kalau semua orang ada sifat SABAR dan LEMAH LEMBUT

Tapi realitinya berlainan,
Baru diuji sedikit, sudah tidak sabar.
Baru ditegur sedikit, sudah melenting.

Susah sedikit, lemah dan futur
Mana kekuatan iman dan jiwa kita ye?

Mungkin ini adalah kerana sikap kita yang masih ada rasa cinta pada dunia itu, melebihi rasa cinta pada Akhirat.

Buat sesuatu dengan CINTA.
Ya, Cinta kepadaNya,
semua kerja jadi mudah, sebab niat kita betul.

Nah, ini post pasal CINTA dari Madam kita :D

Kerana sifat SABAR dan LEMAH LEMBUT lah, hati yang keras dapat dilembutkan :)

Oh, sangat takut bila hadith di atas, menekan, orang yang punya keistimewaan SABAR itu AMAT SEDIKIT! Agak-agak kan, kita ni termasuk tak dalam hamba Allah yang istimewa tu?
Hurm,

Jejom sama-sama koreksi diri kita
sebelum tidur, WAJIB memaafkan dan meminta maaf kesalahan diri dan orang lain.

Wallahua'lam

* Semoga hari baru ini lebih baik dari semalam
* Hari ini 9 Zulhijjah! Hari Arafah. Jejom rebut pahala banyak-banyak!
* Orang Mesir raya dulu dari orang Malaysia kan? Hee~

03 November 2010

Dia adalah manusia biasa

4 Respon
Kalau orang tu 'cool' je,
Bukan bermakna dia takde perasaan
Dia ada perasaan,
Sebab dia juga seorang manusia..

Kalau orang tu baik,
Banyak bersabar dengan kita,
Jangan ambil kesempatan atas kebaikan dia,
Kita buat dia macam orang yang sentiasa faham kita,
Takkan marah kita

Tapi kita lupa,
Sabar itu ada batasnya,
Daripada orang yang tak pernah marah,
Tiba-tiba jadi pemarah.

Sebab dia juga seorang manusia biasa..

Selama ini,
Kita diberikan seluruh kepercayaan
Tapi kita tidak menghargainya
Sampai satu masa
Orang itu merasai bahawa kita mengkhianati dia
Ketika itu baru tersentak
Selama ini kita berhati 'batu'
Baru sekarang kelam kabut nak 'pikat' semula

Jangan lupa,
Jangan ambil kesempatan,
Yang dia juga adalah manusia biasa

Manusia biasa, punya pelbagai perasaan
Gembira, sedih
Suka, duka
Cinta,

Sudah terhantuk terngadah pula
[eh,ada kaitan ke?]

Mintak maaf atas segala hak-hak yang tidak tertunai.
Mintak maaf atas segala salah silap yang sengaja atau tidak
Kena yakin bahawa Allah lah yang memegang hati-hati manusia ini
Redha dan bersangka baik dengan apa yang telah ditetapkan Allah pada kita, hambanya :)

p/s: suke tgok status gtalk seorang kakak ni, 'BIG girls don't CRY'. Yeah! :D

All the best untuk sahabat-sahabat tahun 4 yang akan menghadapi End Round Exam 7hb dan 11hb November nanti!

Semoga Allah sentiasa memberikan ilham kita sebelum, semasa dan selepas peperiksaan
Rabbuna Yusahhilna, Ameen :)

01 November 2010

Di dalam hati...

0 Respon

Sesungguhnya dalam hati terdapat sebuah robekan yang tidak mungkin dapat dijahit kecuali dengan menghadap penuh kepada Allah,

Di dalamnya juga ada sebuah keterasingan yang tak mampu diubati kecuali dengan menyendiri bersama Allah,

Di dalam hati juga ada sebuah kesedihan yang tidak akan mampu diseka kecuali dengan kebahagiaan yang tumbuh kerana mengenal Allah dan ketulusan berinteraksi dengan-Nya,

Di dalam hati juga terdapat kegelisahan yang tak mampu ditenangkan kecuali dengan berhimpun kerana Allah dan pergi meninggalkan kegelisahan itu menuju Allah,

Di dalam hati juga terdapat gejolak api yang tidak mampu dipadam kecuali oleh keredhaan akan perintah, larangan dan keputusan Allah yang diiringi dengan ketabahan dan kesabaran sampai tiba saat perjumpaan dengan-Nya.

-Ibnul Qayyum-


sumber: http://iniceritakita.wordpress.com/2010/10/11/hati-hanya-untuknya/

25 October 2010

Terima kasih, 21 pada 24

0 Respon
24 Oktober 2010

Genap umur saya 21 tahun,

21 tahun nikmat hidup yang Allah dah berikan pada saya
21 tahun nikmat Islam dan Iman, Alhamdulillah
Ia adalah semulia-mulia, sebesar-besar dan setinggi-tinggi nikmat yang Allah kurniakan

Terima kasih Allah, Tuhan yang Maha Penyayang dan Pengasih.
Semoga saya sentiasa menjadi hamba yang bersyukur.Ameen

21 tahun ibu bapa saya menjaga puteri sulung mereka ini
dengan penuh kasih sayang
tidak putus-putus semangat dan nasihat yang diberikan
sabar melayani kerenah saya yang sangat banyak perangai

Terima kasih Allah, kerana kurniakan ibu bapa seperti mereka.
Terima kasih abah, emak.
Sayang kalian, sungguh-sungguh :)

Terima kasih juga buat ahli keluarga

Buat kenalan saya,
yang sudi menghulurkan ucapan dan doa,
Terima kasih diucapkan.
Sangat menghargainya,

Doakan saya berjaya dunia dan akhirat
Menjadi seorang Muslimah yang cemerlang dari segala sudut
Ameen,

Umur 21 tahun, umur yang semakin menuju ke alam dewasa.
Banyak azam dan cita-cita yang perlu disempurnakan
Dah boleh buat list dah.
Jangka panjang dan jangka pendek :D
Ada juga untuk sepanjang hayat.

Jangka pendek, kena jadi rajin. sebab End Round tinggal seminggu lebih je lagi. Tak boleh main-main dah

Semoga segalanya dipermudahkanNya :)

Terima kasih ye kalian atas segalanya,
baik yang dekat mahu pun jauh
yang pernah bersua muka, ataupun tidak

Selamat hari lahir buat Ainul Arina, Raihaana Rushami, Fairuz Aimi, Haniey Izhar :)
Semoga hidup kita sentiasa beroleh hidayah dan kasih sayang dariNya.

* Cheese cake, roses, Bourjois Paris.. hehe :D
* teringat pesan emak semalam. baekkksss mem! hihi

15 October 2010

T__T

2 Respon
Buat kamu,
kalau kamu nak berkawan dengan saya, saya sedia untuk menerima
Saya akan buka selapang-lapangnya jalan untuk kamu..
Saya sedia menunggu anda

Walau ada sedikit luka, terguris perasaan
Tapi itu seketika cuma

Mungkin kamu perlukan ruang dan masa yang lebih
untuk menerima segalanya

Bukan tidak ambil berat
bukan sengaja tidak memihak pada kamu

Tapi ia satu tugas yang berat
Saya yang menjadi pendengar setia pun sudah terasa sesak dada
Inikan kamu, yang menanggung sendiri

Saya cuba jadi 'neutral'
supaya saya tidak akan menjadi penambah itu dan ini
Kebencian dan dosa

Kamu kena faham saya
Saya pun insan biasa
Saya sedih bila kamu sudah jauh dari saya

Kamu,
buatlah apa yang kamu nak buat
saya takkan paksa kamu

Kamu,
jaga diri baik-baik ye,
kamu sedang menghitung hari
Hari istimewa kamu hampir tiba
Saya bahagia untuk kamu...

Harap kamu akan menjenguk dan membaca entry khas untuk kamu

-Insan yang setia menunggu-

p/s: ada gaya macam orang putus cinta kan? :P


14 October 2010

Jom!

5 Respon
Ada orang pesan,

kalau ada masalah, kita perlu analogikan kepada kehidupan seharian
Macam, kita bersusah payah untuk fahamkan sesuatu topik dalam medik nih.
Kan susah tu..

Takkan nak biarkan skip, lompat-lompat bab tanpa kita faham apa yang kita belajar kan?

Makanya, kita kena bersungguh-sungguh!
JOM!

Bak kata Cik Radin Rahmah, kita tak boleh pun lari dari masalah. Kalau nak lari, LARI SETEMPAT.

haha, still tak dapat berganjak kan?
Nice~~

Jom, jom hadapi masa depan dengan gembira dan cemerlang!
Jangan tensi-tensi dah.
Jangan putus asa dan berkeluh kesah bila hadapi masalah tu.
Selesaikan satu persatu.
Allah kan ada :)

Terima kasih buat mereka. Akan berusaha untuk terus senyum, bergelak ketawa. Itu lebih baik dari terus bermuram durja kan? Ish, ish.

Ok, jaga diri, jaga iman yep!

30 September 2010

Seminggu

4 Respon
Seminggu yang tidak bermaya. Seminggu juga tutup blog.

Mujur kugagahkan juga diri untuk bermusafir ke hujung Malaysia, ziarah adik-adik di sana. Sehari suntuk berjalan. Terima kasih kalian. Sungguh tak puas bersembang dalam masa yang singkat begitu :(

Hari-hari terus berlalu. Dan tak kusangka, perpisahan sementara akan berlaku tidak lama lagi.esok, lusa!

Diri agak terkilan, tak dapat nak greet mereka yang sibuk dengan sebaiknya. Kita jumpa lain masa yep! Akan merindui kalian..

Esok ada sambutan hari lahir saya? Kita tunggu dan lihat. [Hari lahir yg disambut 24 hari lebih awal.dan adik saya, 27 hari lebih awal.ngee~]

Ada surprise kot dari teman-teman sepejabat ibu bapa saya. :D
[surprise, tapi dah ada yang bocorkan rahsia. hehe]

Buat sepupu saya, Tarmizi, Selamat Hari Lahir yang ke 21!! Kite makankan kek untuk ko yep~

04 September 2010

Raudhatus Sakinah

4 Respon

Salam wbt

Segala puji bagi Allah kerana tidak putus-putus memberi nikmat kepada hambaNya :)

Raudhatus Sakinah.

Seronok sangat! Satu tempat yang sangat-sangat tenang. Taman Ketenangan. seperti namanya.

Sedikit huru-hara berlaku pagi tu, apabil selepas subuh baru perasan SMS dari Kak Syiqeen, minta saya memandu pada pagi tu ke RS kerana ada seorang sister dari Sungai Petani mahu ikut serta program kami ini. Alhamdulillah, mak dengan abah benarkan. Makanya, bawa 2 kereta ke pejabat. Pagi-pagi dah siap, ikut abah ke pejabat. Dijangka bertolak ke RS pada jam 9 pagi.

Pagi tu, cuba untuk contact sister tu, tapi call tidak dijawab, mesej tidak direply. Akhirnya, pada jam 0850, kami bergerak terus ke RS. Maaf ye, tak dapat tunggu. Tak memandu pun ke sana. Jimat duit minyak dan tol. Skuad dari Bukit Mertajam adalah saya [Egypt] , Kak Syiqeen [Notts] dan Wan Aisyah [London]. Di Seberang Perai sendiri pun sudah sesat, perjalanan ke Tol Jawi yang sepatutnya hanya mengambil masa 30 minit, tapi ditambah 15-20 minit. takpelah, Allah nak suruh kami, budak-budak Penang tahu jalan kat negeri sendiri. Ngee~

Skuad dari Ipoh, Kak Tom Fatimah[Belfast] dan Kak Farhanin[UIA] sudah pun menunggu kami di Tol Jawi itu. Kemudian, sama-sama sesat pula mencari RS itu. Asyik sesat je semalam. Takpe, banyak belajar, senang sikit ingat jalan lepas ni. Akhirnya kami tiba di RS pada jam 1015 dengan bantuan Kak Inayah.

Kami dijemput oleh warden RS. Mengenai peraturan, aktiviti, keadaan, jumlah penghuni dan sebagainya. Kami memulakan program kami dengan taaruf sesama kami berlima. Bukan kenal semua lagi. Kemudian, susun program, sesi taaruf dengan penghuni RS dan ada sharing Ramadhan. Kami teruskan dengan cek PAFA mereka.

Semasa sesi taaruf, apa yang perlu diperkenalkan adalah nama, umur, asal dan sifat diri. Rata-rata pemalu dan sensitif. Penghuni di sana adalah dalam lingkungan 14-24 tahun. Semua ada masalah masing-masing.

Semasa sharing Ramadhan itu, Alhamdulillah, semua berjalan lancar ^_^. Allah memudahkan saya untuk berkata-kata. Mendapat taklifan ini daripada Kak Syiqeen [Aisyah kate, kak Syiqeen suke buli adik-adik. hehe, peace kak!]

Seronok dengar pengalaman mereka di sini, apa yang mereka lakukan sepanjang Ramadhan. Menurut warden, mereka dah 2 kali khatam Al-Quran. Malu kami, sekali pun tak lepas, ini kan pula nak cecah 2 kali. qiamullail tiap-tiap hari, solat rawatib penuh insyaAllah, solat jemaah lagi. huu, beruntungnya mereka!

Ada yang baru nak kenal Tarawih itu apa,
Ada yang baru nak kenal Solat itu apa,

Yang penting, mereka sangat-sangat enjoy dan bahagia di sini!

Mula-mula mereka malu-malu jugalah, kami masuk je ke rumah tu, disalami dan dicium tangan. Tengok muka mereka, ada rasa tenang menyusup dalam diri kami :)

Sesi seterusnya adalah memeriksa PAFA mereka.

Setiap seorang dari kami, perlu memeriksa 3-4 orang penghuni. Seronok tengok kerenah mereka, saya faham yang ada kekurangan itu ini. Saya pun ada kekurangan jugak

Dari syahadah, cara berwuduk, mandi wajib, solat, doa-doa hafazan, tayammum dll.
Satu persatu saya cek, ada satu part, saya tanya

'Solat boleh?'
'Hmm, tak boleh kak. saya baru belajar solat'
'oo, takpe, awak cuba je. dah pernah solat kan? kalau salah, nanti akak betulkan ye'
'Ok kak, saya cuba ye.'

Saya senyum. Semua dari mereka sangat bersungguh. Siap kata, akak, kalau sempat nanti kami nak buat lagi sekali tau.

'Baek dik :)'

Ada juga saya tanya sikit-sikit perihal mereka secara personal. Mereka dengan rela hati berkongsi perasaan itu. Terima kasih dik, sebab percayakan saya.

Sesi PAFA dari pukul 11.30am-1.30pm. Selepas itu, solat zohor secara berjemaah. Mereka berkumpul di satu tempat. Sementara tunggu semua siap, mereka mengalunkan zikir Asma' Ul-Husna. Sedap, secara jujurnya, kami kakak2 ni, tak dapat pun nak tangkap sangat dengan alunan tu, selalu zikir cara lain, ni cara lain pula. Mereka bersemangat. Habis zikir, solat rawatib ditunaikan. Salah seorang dari kami menjadi imam.

Masa untuk berpisah kian tiba. Hati terusik. Ada sesi tangkap gambar, ucapan dari mereka. Mereka sungguh-sungguh ajak kami datang lagi ziarah mereka, buat kuih raya bersama mereka. Adik-adik yang tasmi' dengan saya tadi, mereka peluk saya dengan erat. terasa kasih sayang itu. Sedih ingin meninggalkan. Rasa macam nak luangkan lebih banyak masa bersama mereka, tapi apakan daya, peraturannya, kami hanya dibenarkan sehingga selepas zohor sahaja.

Di luar rumah, banyak bersembang dengan warden-warden dan kebanyakan mereka adalah bekas pelajar Kolej Jayaputra.

Kami adakan pula sesi tangkap gambar sesama kami di luar kawasan RS itu. hee~
InsyaAllah, ada rezeki, kami ke sana lagi menjenguk kalian. Sayang kalian! semoga menjadi insan yang lebih baik, untuk diri kami juga. Amin.

Jzkk Kak Tom dan Kak Farhanin. kami berpisah mengikut destinasi masing-masing. Semoga dapat bertemu kalian kelak insyaAllah.

Dalam kereta, di mana Aisyah yang menjadi driver nya, kami ada jugak bincang sikit-sikit, muhasabah sedikit sebanyak apa yang kami dapat. bak kata kak Syiqeen, apa yang dia dapat sepanjang di RS adalah suatu tarbiyah yang luar biasa. Setuju dengan ukhti :)

Suatu pengalaman yang tak dapat dilupakan. Seronok dan berguna. memasang azam untuk datang lagi.

Setakat ini sahaja. Jom rebut pahala ramadhan yg masih berbaki beberapa hari sahaja lagi ni!
Wallahua'lam :)

21 August 2010

Bawa diri

5 Respon
Saya teringat, hari terakhir saya ke hospital adalah hari selasa lepas. Sepatutnya Jumaat adalah hari terakhir, tapi atas sebab-sebab tertentu, saya tak pergi dah :D

Masa selasa lepas, saya cuba untuk manfaatkan sehari ini di hospital, supaya tak bosan.

Seperti biasa, letak beg di bilik kakitangan Wad 9. Bawak buku log O&G, buku nota, pen dan diletakkan dalam poket white coat saya. Di wad tu, tiada seorang doktor pun, makanya, saya terus ke katil seorang patient ni, baca fail dia. Tengok, round mereka pada hari itu adalah pukul 7.40am. Oh, saya terlepas.

Takpelah, kemudian saya ke Bilik Bersalin. Penuh pulak doktor di situ. Dari specialist, MO, HO semua ada. Masa nak masuk, terserempak dengan Dr.Juliana dan Dr.Yusainov. Ada juga Dr.Sharmini. Masa tu, tunduk setunduknya muka, supaya Dr.Sharmini tak perasan dengan kehadiran saya. Hee, sangat takut dengan Dr.Sharmini. Dia garang!

Bosan juga, tiada delivery masa tu, adeh, apa saya nak buat ni. Sekali, Dr.Ghan dan Dr.Victor panggil saya. Mereka adalah HO.

"Eh, u student kan, come here!"

saya pun masuklah, mengikut arahan.

Dia mengajar saya tentang ARM [Artificial Rupture of Membrane]. Proses yang diorang nak buat nanti. Dr.Victor tanya beberapa soalan. dapat belajar sesuatu masa pagi tu. Alhamdulillah.

Kemudian, ke dewan bedah yang bertentangan dengan Bilik Bersalin tu, masuk-masuk, kena jerit dan halau dengan staff nurse di situ. sebab tak pakai baju khas semasa di OT. Padan muka saya jugak, diarahkan keluar, kena masuk ikut pintu lain. bila nak tekan loceng bilik salin baju tu, tak boleh pulak, lama jugak tunggu, dalam 15 minit. Akhirnya, saya give up. Masuk balik bilik kakitangan wad 9, bukak white coat, ambil buku protokol O&G dan "Di Mana DIA Di hatiku". Bawa diri ke taman refleksologi di depan hospital tu. Perasaan macam tak best macam tu. serabut. takde mood masa tu. Maaflah, saya ponteng. Duduk di situ sejak pukul 9 sampai 10.30 pagi. Lama duduk situ, baca buku, termenung, belek-belek hp. Macam-macam gelagat orang saya tengok masa tu. Semuanya dilihat tanpa perasaan. Parah betul kecil hati ni. T__T

Bila dah tenang sikit tu, saya masuk wad 4, Gynaecology ward. Tertarik dengan wanita bertudung labuh, yang bawa seorang baby yang berusia 14 hari. Tanya kakak tu kenapa masuk balik, dia kata, ada doktor pakar buat ultrasound kat hospital swasta, ada lagi placenta yang tertinggal dalam perut. Tu yang masuk semula. Sembang2 sikit pasal sakit, kemudian dia banyak bertanyakan pasal diri. :D

Pukul 11.20 pagi, masuk wad 9 balik, bukak white coat, then siap2 untuk balik. Hee, seperti biasa, pergi ke Carefour di sebelah hospital tu. Kalaulah saya kerja di situ, tiap2 hari kot pergi sana. haha. Sampai sana, dapat hadiah dari abah :D

Terima kasih abah, bagi hadiah masa tengah-tengah badmood tu, tersenyum semula :)

p/s: Dah masuk fasa kedua bulan ramadhan, Cepat je masa berlalu.Huhu.
p/s: nanti dah jadi doktor, kena pandai kawal perasaan, jangan layan emosi sangat. Kalau tak, asyik bawa diri lah ke taman di hospital tu. Kebal bila kena marah. huu~

05 August 2010

Pengalaman di Hospital Seberang Jaya

3 Respon
Assalamualaikum wbt.

Hari ini sudah masuk hari keempat sebagai pelajar elektif di O&G Department.

Semangat yang naik turun. :-l

Day 1:

Keseorangan. terus ke Pejabat Pentadbiran Hospital Seberang Jaya, melaporkan diri. Menyerahkan surat kepada kerani di situ, dan mereka menyuruh saya tunggu kerana mereka ada perhimpunan bulanan. Dalam beberapa minit kemudian, 3 orang wanita masuk, sambil memegang labcoat.

"Pelajar seperti saya mungkin", saya bermonolog.

Kemudian, ada seorang perempuan cina, duduk di sebelah saya, juga seorang lelaki cina. saya duduk di tengah-tengah. berbual dengan mereka berdua, kedua-duanya pelajar perubatan di Rusia.

Pada jam 9 pagi, surat untuk Ketua Jabatan untuk posting masing-masing sudah siap. Kami masing-masing ke Jabatan yang ditetapkan. Saya dan Heah [pelajar lelaki cina itu] ke O&G Department.

Kami berjumpa dengan Dr. Shamini. Kami sepatutnya berjumpa dengan Dr.Juliana, tetapi dia tidak kelihatan. makanya, kami berdua melihat seorang doktor pakar yang sangat baik hati, Dr. Samuel. Kami panggil Dr.Sam. Dia sangat rela hati mengajar kami. Mula-mula memang tak faham. belajar O&G pun belum. Nasib baik si Heah sudah belajar, lepas doktor terangkan tu, saya minta Heah terangkan semula pada saya. Tengok doktor scan, cek fetus position, fetal heart activity [guna daptone], perkara utama yang perlu dikenalpasti semasa physical examination seperti blood pressure, thyroid level dll. muka saya sangat blur la masa tu kan, yang menjawabnya hanya Heah. Thanks Heah!

Kemudian, kami ke Labour Room. Ada nurse yang panggil kami untuk lihat seorang wanita berbangsa India yang sedang bersalin. Excited! ni kali kedua kot selepas 3 tahun yang lepas. Betapa susahnya dia untuk melahirkan anak, sampai kena marah dengan sister. Dah letak air 'magic' pun susah jugak. [nota kaki: air magic=air selusuh]

Dari bersalin, keluarkan placenta&membrane, dan jahit kami tengok. Masa tengah tengok nurse tu jahit, mata dah berpinar dah. rasa macam tak stabil. cepat-cepat bergerak. pergi ke bilik sebelah pula, ada lagi yang sedang berusaha untuk lahirkan anak. Berdiri. Pandangan jadi kabur, gelap dan telinga pun macam berdesing. Tiada tenaga, lemah dan pucat! Yang saya ingat, kali terakhir jadi macam ni semasa darjah 6 semasa perhimpunan. Terus saya duduk dan picit-picit kepala sendiri. Tak mahu biarkan diri terjatuh, nanti segan dekat doktor dan nurse. Agak-agak dah ok, saya bangun dan Heah tanya, 'pening ke?'.

Lepas lunch, kami ke Antenatal Ward. Ikut round doktor-doktor di situ. Bosan. Berniat untuk cabut dan lari.haha, memang buat betul-betul pun. pukul 3, dah balik. :D

Letih yang amat! Malam tu, tidur dengan sangat awal, dalam pukul 10 malam. minta emak kejutkan pukul 3 pagi, tapi terlajak jadi 4.30 pagi. Gara-gara paksa diri untuk study O&G sikit-sikit. *rasa macam dah mula life macam kat mesir* :D

Day 2:

Tunggu Heah di depan wad 9 dan 10. Ikut round doktor MO dan HO. tak faham pun. ikut je la diorang. Lepas habis round, saya ke katil seorang kakak ni.

Saya tanya sebab dia masuk wad. Dia kata, mula-mula ada pendarahan, then doktor detect ada ketumbuhan, Sebesar ibu jari. Saya mengagak itu adalah polyp. Memang polyp. Kakak tu cerita, doktor tarik polyp tu guna tali@benang la. Menarik, nak tengok one day kalau ada kes, moga ada peluang. Baru 7 bulan mengandung.

Ada lagi 2 orang wanita bersama dengannya. Mereka banyak tanya asal usul saya, belajar, lahir mana, plan masa depan. Sambil bual tu, ada seorang kakak tu, adalah Ex-KISAS SPM '93. Sekarang sedang sambung belajar, ambil PhD di USM. Tak sangka! seronok jugak lah. Banyak yang mereka nasihatkan pada saya.

Paling penting, pasal senyum

"Nanti dah jadi doktor, senyum tau, baru hilang beban pesakit, beban sendiri pun hilang"

Dia pun ceritalah, doktor-doktor O&G ni, baik-baik. Ya, tak dinafikan, memang mereka baik-baik. takde pun yang garang-garang.

Dia tambah lagi, nanti nak cari jodoh, cari yang dekat, nanti senang nak balik kampung, jenguk mak ayah. apply kerja kat Hospital Seberang Jaya juga. hehe, InsyaAllah kak, perancangan memang begitulah!

Sentiasa optimis, positif dengan apa yang berlaku. Jaga iman.

Hati terketuk dengan nasihat kakak ni. Sangat friendly! Terima kasih banyak-banyak! :D

Pagi itu, saya dan Heah ke OT [Operation Theater], untuk melihat LSCS [Lower Segment Caesarian Section]. Ada 3 kes hari tu, tapi terlepas yang pertama. Sempat lihat yang kedua dan ketiga je. Pengalaman menarik! :D

Petang tu, Heah ajak saya berdiskusi dengan seorang doktor HO yang bernama Lim. Tanya tips belajar, how to manage life, yang penting, enjoy in everything what you do. Dia datang ke hospital pagi tu pukul 4.30 pagi dan ada on call, pulang ke rumah selepas jam 2 petang keesokan harinya. Oh, sangat penat!

Pulang dengan perasaan yang puas. Cukup untuk hari ini! banyak perkara baru belajar.

Day 3:

Kami ke Klinik Pakar 1. Tiba-tiba terjumpa Dr. Shamini. kena marah lah kami pagi tu. nasib baik tak rasa apa-apa. salah kami juga. tapi lepas tu rasa macam nak gelak plak. *macam jahat plak*

Duduk di Labour Room dari pagi sampai petang atas arahan Dr Shamini. Sangat penat sebab saya pakai salah kasut. tak sesuai untuk orang yang kena berdiri lama dan berjalan ke sana sini.

Berkenal-kenalan dengan nurse yang baik hati. Paling rapat dengan Kak Amyra. Ke sana sini saya ikut dia.

Hari tu, ada 3 normal deliveries. kalau yang primate, konfem-konfemlah susah nak bersalin. sangat mengambil masa yang panjang. Kena bg ubat untuk induce delivery. Hari ni, saya tak pitam dah. dah biasa, sampai bosan plak nak tengok orang bersalin.huhu.

Hari tu, ada satu kes single parent, means that mengandungkan anak luar nikah. Baca buku pink dia, saya sedih. takde nama suami. saya agak ia anak luar nikah. betul lah. sedih dan sebak. saya cuba dekatinya, sembang-sembang, bagi nasihat sikit-sikit. ikut scan kat klinik Pakar 1. Dapat pengalaman macam mana nak jadi profesional.

Semasa pulang dari klinik Pakar 1, terjumpalah pula dengan Dr Shamini. Dia tanya saya sama ada dah berjumpa dengan Dr Juliana atau tidak. Bila saya cakap, 'tak', dia buat muka geram dengan reaksi nak cubit saya. Tapi dia takde dah nak marah-marah. Heah yang beriya-iya cakap taknak terserempak, tapi nasib saya pulak yang kena. takpe, ok je :D

Pulang ke rumah dengan hati yang tak berapa best. dengan harapan, dapat berjumpa lagi dengan patient tadi tu.

Day 4:

Saya dan Heah lambat ke Hospital hari ini. Cadangnya awal-awal pagi ni nak ikut pelajar Penang Medical College buat round and teaching session. tapi tak jadi. Kami ikut round Dr.Yuhainov dan doktor yang lain di Antenatal ward. Dah dapat arahan dari doktor pakar, maka untuk minggu seterusnya, sudah ada plan.

Habis sahaja round, Heah ajak ke Klinik Pakar 1, ke Combined Clinic. Ada Dr Samuel dan Dr Syafiq Husni. Combined Clinic ni, untuk pregnant woman yang ada penyakit lain. Seriously, sangat menarik!

Belajar diagnose dan cara ambil history. Tak belajar O&G, tapi untuk general disease, semua pernah belajar. Ada jugak yang kantoi-kantoi dengan doktor. tak dapat jawab soalan tu, short form tak ingat. kena gelak kot dengan doktor. haha. tapi tak kisah, mereka sangat best!

Tadi ada HbH disease [thalassemia], PDA [Patent Ductus Arteriosus], SLE [Systemic Lupus Erythematosus], Acute Cholethiasis, thyrotoxicosis [ni common in pregnancy].

Tak sedar pun dah pukul 1 tengahari. Cepat betul masa berlalu. Saya rasa, hari ini adalah hari yang paling best. Then, ke labour room. mencari juga patient semalam, sudah tiada, cari namanya di antenatal dan postnatal, tiada juga. sudah pulang ke rumah agaknya. doa saya insyaAllah ada untuk anda.

Tadi kami diuji macam-macam oleh seorang HO tu, macam biasa, tak dapat jawab. hehe, dia suruh baca buku kat rumah. :D
*memang tak boleh tinggal membaca walaupun semasa cuti, memang lupa habis lah.otak berkarat*

Esok sudah hari kelima. Minta mak ambil dalam waktu zohor. Rasanya esok takde apa-apa kot. Kalau ada PCM student, saya akan ikut. :)

Sekian sahaja. maaflah ayat tunggang langgang. cuma untuk catatan pengalaman saya. supaya tak lupa dan boleh ambil iktibar mana-mana.

Doakan semangat saya tak turun walaupun dikecam hebat oleh doktor di sana kerna saya bukan clinical student lagi.

Thanks a lot Heah! Esok merupakan hari terakhir Heah akan berada di O&G Department. After this, he will be at Medical Department. Dia sangat rajin dan bersemangat tanya itu ini kat doktor. Hoho, saya perlu ambil semangatnya untuk terus survive sorang-sorang nanti.

* Pengalaman paling best bila sembang dengan dia tentang agama dan pendapat dia tentang isu anak luar nikah. :)

* Selamat malam Malaysia

03 August 2010

Jalan-jalan+Thia's Wedd

4 Respon

Assalamualaikum wbt.

Maaf lambat kemaskini. tiada mood dan keletihan untuk berbuat demikian.

Saya, Khadijah Nizam dan Aisyah Idrus berjalan sakan di KL. merantau dan menumpang dari satu rumah ke rumah yang lain [4 malam, 4 rumah]

Terima kasih kalian kerna sudi bermusafir bersama :)


Hari pertama, 28 Julai 2010:


Sampai di Stesyen bas Bukit Jalil, Aisyah sudah setengah jam menunggu. Maaf Aisyah. kami terus menuju ke Mid Valley setelah berpenat lelah mencari idea untuk letak beg kami. akhir sekali, berulang alik dari stesen LRT ke stesen bas. kemudian naik LRT ke Mid. malangnya, kami sesat.haha, tak tengok peta betul-betul. Sangat letih sebab tak lunch, terlajak sikit dari LRT Bukit Jalil, turun kat Sri Petaling, makanya, kami perlu berjalan dari Sri Petaling ke Bukit Jalil. tengah letih-letih tu, rezeki kami, jumpa kedai makan. Alhamdulillah, kumpul tenaga.
Misi seterusnya, ke rumah Naqibah dorm saya semasa saya tingkatan satu di SMKASAS, Kak Noriza Ariffin @ Ija. Dia suruh kami berhenti di Taman Melati. Nasib baik tak sesat dah. Dia jemput. sangat gembira bila dapat bersua kembali setelah 8 tahun berpisah! Jazakillah Khair kak Ija, atas jasa baik akak kepada kami, sang musafir.

*kami sangat nampak macam rusa masuk kampung. Ah, segannye!*

Hari kedua, 29 Julai 2010:

Terlebih berehat, sebab keletihan. hihik. keluar ke SOGO untuk misi besar. Naik PUTRA ke Taman Melati. Satu insiden best berlaku. di Dang Wangi, tiba-tiba train berhenti. lampu bukak tutup, ada orang jatuh. Akhirnya, semua penumpang perlu keluar dari train tersebut. Disuruh mengambil bas. Erk, dah la tak tahu apa-apa pasal jalan kat KL ni, lagi-lagi kat Dang Wangi. kat mana tu? Saya telefon Abang Apis [tak pernah-pernah telefon, tiba2 call, mintak tolong], Khadijah call maksu dia. Kak Ija dah risau-risau dah kat kami. Akhirnya, kami naik monorail dan Kak Ija ambil di Titiwangsa. Dah lah kunci rumah Kak Ija ada kat saya, tak masuk rumah Kak Ija, sampailah Kak Raja balik. Maaf Kak Ija :(

Malam tu, bergerak terus ke Selayang Baru, rumah Opah Khadijah.

Hari Ketiga, 30 Julai 2010:

Ke Jusco Wangsa Maju. berjanji dengan dia untuk bertemu memandangkan dia takde kelas pada hari jumaat. Juga, buat temujanji dengan Kak Farah Ayuni, kakak naqibah saya masa form 4. 5 tahun tak berjumpa. Terima kasih! happy sangat. Alhamdulillah.

Sempat lagi ke KLCC. tetapkan masa dari 4-5.30 petang je. Sampai Selayang dengan kelam kabut untuk bersiap sedia ke Majlis akad nikah Puan Fathiyyah. Terima kasih Pak Ndak Khadijah yang menghantar kami ke rumah Huda Mustoffa :)


Alhamdulillah, malam tu, sahabat saya, Wan Fathiyyah selamat bergelar Puan. Tahniah! :D
*Thia, awak sangat cantik!*

Hari ketiga, 31 Julai 2010:

Alhamdulillah, Alhamdulillah.

dapat berjumpa dengan ramai orang. Sahabat-sahabat KISAS dan Gen 7.


Juga dapat berjumpa dengan Dr. Sarah Shukor.


Saya: Eh, kak Sarah!

KS: Erkk.. [sambil muka blurr]

Saya: Hehe, akak tak kenal saya, saya je kenal akak. saya Asyila [haha, sangat tak malu memperkenalkan diri]

KS: Ooo, awak ke Asyila..


^^


Semasa sesi tangkap gambar pengantin di dalam rumah, Bro Acai [photographer rasmi Fathiyyah] tegur saya,


Bro: Eh, macam pernah tengok
Saya: Semalam kot, masa majlis akad nikah

Bro: [dengan muka berkerut-kerut] haa, kat blog Fathiyyah!

Saya: [senyum sambil tahan rasa nak gelak]. Puan Fathiyyah oo Puan Fathiyyah.


* Adakah saya kena guna khidmat Bro Acai ni semasa Majlis saya nanti? :P*

Barakallahulakuma Puan Thiaa. Tumpang gembira untuk anda.

Hari kelima, 1 Ogos 2010:


Semalam kami tidur di UIA. menyelinap. Terima kasih Cik Falihin yang hantar kami ke Mahallah Safiyyah :)


Pukul 10am, kami gerak ke Terminal PUTRA, Gombak. Kak Uda dan Abang Emi datang ambil saya dan Khadijah untuk dihantar ke Hentian Duta. Terima kasih menemani kami ke Hentian Duta, dah serik dah sesat ni. Kami semua menghala ke utara. cuma bas lain-lain.


*saya sangat sebak sebenarnya semasa nak pulang ke Penang, bagi SMS kat Puan Fathiyyah, cakap nak balik dah. tak sangka, kawan saya yang sorang ni dah jadi milik orang. :)*

Sangat banyak kami hutang budi dengan orang. Terima kasih kalian! sangat penat tetapi menarik!

yang penting, SABAR! :D

*gambar banyak-banyak, kemudian ye. keletihan*

27 July 2010

'Pillow Talk'

1 Respon
Dia di satu sudut, sedang meneliti satu persatu ayat-ayat suci Al-Quran, berusaha mencari secebis kekuatan dari Al-Khaliq. Ya, kita memang perlu kembali kepada Tuhan setiap masa dan detik.

Masing-masing melayan perasaan. berusaha memahami dan menyelami isi hati masing-masing.

Sesi 'Pillow Talk' selesai. mungkin. atau akan disambung dalam bas nanti, esok lusa.

Jazakillah kheir sahabat, banyak aku belajar malam ini.

Pillow talk sampai pukul 3. tak sedar.
Pukul 9 pagi nanti akan ke KL. bertemu dengan sahabat-sahabat tersayang.

Penang-KL, 28 Julai-1 Ogos.
Moga musafir kami ini, dapat peluang untuk mencari semula diri kami.

* Barakallahulakuma Fathiyyah dan Umair [30 Julai 2010]

21 July 2010

Tree Top Walk

1 Respon

Wahai jiwa yang tenang!

Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhai-Nya

Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku


dan masuklah ke dalam syurga-Ku

[Al-Fajr: 27-30]

sudah 2-3 malam resah begini. tak tahu apa punca.
mungkin terlalu sensitif.

Rehlah tadi adalah yang ditunggu-tunggu. berjumpa orang baru, tak pernah kenal tapi bersembang macam dah bertahun-tahun jumpa. Oh ya, jumpa ex-roommate di PLKN dulu, Farahien dan kawan secompany, Ayuni :). Kecil dunia ni. Tadabbur alam bersama-sama di Tree Top Walk, Sungai Sedim membuat jiwa tenang.

Dalam perjalanan pulang, berdua dengan Kak Syiqeen dalam kereta, buat luahan perasaan, cakap hati ke hati. Sedikit lega. Rasa tak mahu berpisah. Rumah dah dekat, kalau tiap-tiap hari nak jumpa dia boleh tak? :P

Kemudian, keseorangan semula. jiwa kembali kosong. berusaha mencari puncanya. Ah sudah, ada yang tak kena.

Maaf buat mereka yang saya kecewakan hari ini. Sangat jauh hati, dengan semua orang walaupun takde salahnya yang kalian buat. saya yang bermasalah. :(

Semoga Allah beri petunjuk.

20 July 2010

Syukur!

8 Respon

Syukur!

Perbualan saya dan Tem di YM

Asyila: Tem, bila result keluar ni. dah putus asa dah tunggu
Tem: Entah, putus asa jugak. esok kot
Asyila: Aah kot, macam tahun lepas, lepas subuh bukak internet, baru keluar kan?
Tem: Aah, kita tunggu esok je lah.
Asyila: Ok tem, nak tido dulu lah. nitey, wassalam

Badan dah letih, tapi dok mengadap lappy lagi. baca artikel, lompat-lompat blog.

tiba-tiba.. [dalam pukul 1 pagi Malaysia]

Tem: Syila!
Asyila: Ye?
Tem: Result dah keluar. cepat-cepat tengok!
Asyila: oo.. [Gulp! tibe2 tangan terketar-ketar tekan keyboard lappy]
Tem: Dah dapat ke?
Asyila: Belom2, lembap plak loading. kejap. [tunggu loading. ok, dah siap loading, cari nombor budak malaysia. Lost. banyak sgt nama nya
Asyila: Tem, budak2 malaysia kat page berapa?
Tem: Jap, saya pun lost jugak,tadi dah jumpa. Haaa.. bukak page 83.
Asyila: Owh, ok2. [cuak, cuak, dengan lafaz Bismillah, cari nama saya dan ID saya]. Alhamdulillah. Lega dan Syukur! Rezeki.

Terus menjerit kat tem masa tengok result tu. Syukur yang amat. Rezeki Allah untuk saya. nak kata usaha masa final tu, memang tak layak kot nak dapat macam ni. sungguh, saya sangat main-main dan asyik down je masa tempoh study week tu. macam tak study pun. Kita usaha sikit, tapi Allah bagi 'hadiah' besar untuk saya dan kawan-kawan.

Penantian selama 3 tahun. Alhamdulillah tercapai. sedikit demi sedikit cara pembelajaran untuk Medik saya hadam dan aplikasi. Ambil pengajaran.

Antara Nikmat dan Ujian. Allah bagi dalam 2 hala. Perlu berhati-hati dengan 2 perkara ini agar tidak terus terleka pada masa depan.

Antara Kegembiraan dan Kesedihan. Saya lebih rasa kesedihan dan kerisauan semalam. gembira sekejap. tapi kesedihan lagi lama. saya tak boleh tidur semalam. hampir pukul 4 pagi baru boleh lelapkan mata. Saya tidur ditemani air mata. Sedih dan serabut. banyak perkara yang fikirkan semalam.

Akibat tidur lewat semalam, makanya segala soalan abah pagi tadi, jawab sambil lewa.

"Akak, result dah keluar?"

"Hmm.. dah"

"Dapat apa?"

"******"

"oo, berapa subjek yang ******?"

sambil tangan menunjukkan nombor. tak larat mulut nak cakap

Tak silap saya, abah saya ada salam2 saya sambil ucap tahniah. pastu saya tido balik. haha, apa punya anak.

Maaf ye abah, nanti balik rumah nanti, akak cerita semuanya ye. Terima kasih atas segala doa dan sokongan kalian.

I wish I could be there with them!

Pagi tadi Sakinah telefon, ajak pegi makan-makan. dia datang jemput naik motor beliau. apa lagi, kami melebihi had laju yang ditetapkan.ngeh2. meletup-letup volcano tadi. lepak lama kat situ sampai beberapa orang keluar masuk kedai. adeh, buat macam kedai sendiri. macam setahun tak jumpa, padahal baru hari khamis lepas jumpa. thanks my official driver~ wuwu

17 July 2010

Kelantan

0 Respon
Saya di Kelantan. Di rumah baru teman sepermainan dari kecil sampai besar [erk], Nur Bahiran @ Nor. Ada kenduri di sini. Saya bersama keluarga saya juga ada keluarga Encik Aziz Hamid.

Semalam masa kami [warga wanita] sedang memotong-motong bawang, keluar cerita jiran-jiran kami dahulu, juga tentang kami semasa kecil. Ganas kami kecik-kecik dulu. Selalu bergaduh, main tarik-tarik rambut.haha, kenangan yang tak boleh dilupakan :P

Apabila mak Nor cakap semalam,

"Tak sangka kan kecik-kecik dulu main sama-sama, lepas tu bila besar, sambung belajar kat Mesir pulak"

hee~ tak sangka kan. :D

ok2, semua orang tengah merewang kat luar, kami golongan dapur je, tatau nak buat apa sangat :D

till then, wassalam

15 July 2010

Barakah

0 Respon
Kaki melangkah ke tempat itu
Aura Biah Solehah terasa
damai, tenang

Semakin dekat dengan tempat 'temujanji' itu,
makin banyak pula mata yang memandang kami
SEGAN

Oh, solehahnya mereka

Disambut dengan senyuman
Kami disapa
"Assalamualaikum kak"
Tangan dihulur, kami menyambut lalu berjabat.
dicium tanda hormat oleh mereka

"Tidaklah bertemu dua orang Islam, lalu berjabat tangan, melainkan diampunkan dosa bagi keduanya sebelum keduanya itu berpisah"
[Riwayat Abu Dawud]

kecil-kecil lagi mereka. comel! :D

Sheikh kami, Ustaz Muhammad mengajak masuk ke kelas
proses pembelajaran diterangkan, diatur
Alhamdulillah, Syukur ke hadrat-Mu atas apa yang telah diberikanNya kepada kami

Terima kasih Allah kerana beri kami peluang untuk menjadi sebahagian dari warga Maahad 'Adawiyah Islamiyah :)

"Bye bye kakak!"
*senyum*

"Bye adik-adik, minggu depan kita jumpa lagi ye!"

Keluar dari tempat barakah itu, panjang fikirnya,

"Aku mengimpikan zuriat sesolehah mereka. Mereka adalah generasi Du'at yang amat diperlukan ummah masa kini.Mereka adalah pelapis Khadijah Al-Khuwailid, Aisyah Humaira', Asma'. Ameen"

"Adik-adik, tuntut dan kutip ilmu sebaik mungkin ye di sini. mungkinkah nanti kita akan berjumpa di Mesir? siapa tahu kan?" monologku dan jika ada rezeki, akan kuungkapkan kata-kata ini di depan mereka kelak :)

p/s: Terima kasih sahabat! :)