C: Doktor ni kena ada sense banyak lah, kena banyak bagi psychological support kat patients. Tak boleh tinggal macam tu je.
Itulah realiti di Mesir ini, mungkin kerana terlalu ramai ibu atau bakal ibu yang ingin melahirkan anak, doktor yang bertugas di labour room itu, sedikit, maka ditinggalkan sahaja patient yang berada dalam keadaan tidak sedar (atas sebab general anaesthesia) atau sedar (selepas selamat melahirkan anak secara normal), keseorangan di dalam bilik bersalin ataupun operation theater. Yang macam sedikit geram, apabila patient berada dalam keadaan yang tidak 'proper'. Takut-takut pesakit menghadapi tekanan.
Kes 1:
Kakak itu, berjalan memasuki ke bilik bersalin keseorangan dari bilik menunggu. Tiada kerusi roda mahupun sesiapa pun yang mengiringi beliau. Kami terkejut. Salah seorang dari kami (para pelajar) memimpin kakak itu, apabila ditanya kepada semua orang yang lalu lalang di situ untuk masuk ke bilik yang mana satu, tiada seorang pun yang layan. Akhirnya, kami masukkan sahaja ke dalam satu bilik untuk normal vaginal delivery. Kami tak tahu apa status kakak itu. Dia yang naik katil sendiri, dia yang terus berada dalam lithotomy position (kedudukan biasa untuk bersalin). Tiada pekerja yang membantu. Sementara kami mencari doktor yang ditugaskan untuk makcik ini. Lama kami cari, tiada dan tidak tahu.
Apabila disoal selidik dengan kakak ini, rupanya kakak ini ada IUFD (intrauterine fetal death/ baby mati dalam perut) yang pada masa itu berusia 4 bulan. Kakak ini sakit, dah di induce kan oxytocin dan prostaglandin kot untuk memudahkan proses D&C (dilatation&curretage).
Lama dia tunggu, tiada juga doktor datang. Kami yang pelajar ini dah tak tahu nak buat apa. Kakak ini turun dari katil, menuju ke arah pintu. Dia menangis, sedih sebab kenapa biarkan dia macam tu keseorangan. Anak dalam perut dah mati, dibuat begitu pula. Tak lama kemudian, staff nurses bawa masuk ke dalam satu bilik. Baru lah doktor datang. Moga Allah kuatkan kakak itu.
Hati saya sayu dan sedih. T_T
Kes 2:
Saya mengambil History pesakit yang ada Anti-Phospholipid Syndrome. yang disebabkan oleh thrombosis dalam decidual vessels. (hehe, boleh google kot). Sesiapa yang ada penyakit ini, berpotensi untuk gugur berkali-kali.
Seorang kakak ini, dah mengandung 4 kali. 3 kali sebelum ini, gugur. (Recurrent Pregnancy Lost/Habitual Abortion: 3 successive loss of pregnancy).
Apabila ditanya tentang anak perempuan yang comel itu, dia berkata,
Ini adalah rahmat dari Allah.
Mengenai 3 bayi yang gugur sebelum ini, dengan tenang dia menjawab,
Mereka semua sudah bertemu dengan Allah dan berada di sisi Allah.
Saya senyum. Tabahnya seorang wanita ini untuk hadapi 3 kali gugur. Wanita manalah yang tidak mahu punya zuriat? Kali keempat, dia usaha lagi. Dan Allah kurniakan rezeki anak selepas mengambil nasihat dan rawatan daripada doktor. Syukur hanya pada Allah, sebaik-baik pemberi nikmat dan rezeki. Mabruk kak :)
Selepas belajar Obstetrics & Gynaecology ini, semangat tanya mak tentang labour history untuk kami adik-beradik. Terima kasih mak ^_^
Jom lah ramai-ramai kita meramaikan doktor perempuan yang menceburi pakar dalam bidang O&G ini.
Final exam dah makin dekat, doakan kami ye!
