Buku teks Biologi dibiarkan terbuka.Pensel hanya dipegang tanpa ada gaya-gaya untuk menulis.Matanya bulat memandang ke arah buku itu.Dalam pandangannya itu.Tapi jelas terpancar dari riak wajahnya itu,dia bukan sedang berusaha memahami isi kandungan buku itu,tetapi seperti seseorang yang bermasalah.Sejak pulang dari sekolah tadi,tiada ukiran senyuman di wajahnya.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"Misha,kenapa si Rita tu panjang je aku tengok muncungnya?" tanya Asma' kepada Misha,jiran katilnya.
" Entah,aku tengok sejak balik sekolah tadi macam tu ja.cuba la hang tegoq,tanya dia apa masalah dia.Aku tak berani aih nak bukak mulut kalau nampak dia masam-masam muka lagu tu" Jawab Hidayah sambil menjuihkan bibirnya ke arah Fatimah yang sedang termenung panjang itu.
" weih,aku pun tak berani la!" bertolak-tolak pula mereka ini.haih~
Akhirnya, si Asma' menuju ke arah Rita. Sambil memegang bahu Rita,dia memulakan bicaranya.
"Rita,kamu ada masalah ke? Cerita la kat kami.Kita kan dah macam adik-beradik.Takyah segan-segan.InsyaAllah,kami semua akan bantu sebaiknya."
Tiada butir kata langsung yang keluar dari mulut Rita.hanya sedu-sedan yang kedengaran.Semakin lama semakin kuat esakan itu. Kepala Rita 'hinggap' di bahu Misha. Risaunya tidak terkira pada sahabatnya, Si Rita itu.
"Rita,kenapa ni? Menangis lah sepuas-puasnya.Nanti kalau dah sedia nak cerita kat aku,kamu cerita je ye" Dicapainya Asma' sehelai tisu di atas katilnya dan terus dilapkan pada muka Rita.Lagak seperti seorang kekasih.
Ya,memang aku mengasihinya.Mengasihinya kerana Allah.Bersama-sama dia lah aku mengharungi susah senang dari kecil sehingga berumur 17 tahun ini.Kami ibarat adik-beradik.Sementelah ibu bapa kami masing-masing telah menemui ajal,kami ditempatkan di Rumah Penyayang ini.Rumah ANAK-ANAK YATIM.
Suasana kini diam.
"Asma', aku ni menyusahkan korang semua ke?" Rita bertanya kepada Asma',kepalanya didongakkan,memandang Asma'.
"Uish,mana ada! kenapa kamu cakap macam tu? Siapa yang cakap? Meh aku siat-siat kulit dia!" reaksi muka Asma' menunjukkan perasaannya yang sedang geram.
"Tak la, ke mana aku pergi pun, ramai yang ejek-ejek aku,hina-hina aku. Dari dulu sampai sekarang tak berubah. Aku tak ramai kawan. Siapalah yang nak berkawan dengan aku ni. Dahlah hodoh, tak pandai pulak tu" Luah Rita.
Muka Rita mengalami sedikit kecacatan kesan daripada kebakaran yang berlaku ke atas rumahnya.Ibu bapanya adalah mangsa kebakaran,meninggal di tempat kejadian.Betul, dia sering diejek-ejek oleh budak-budak nakal di sekolah. Walaupun sudah diberi amaran berkali-kali,mereka ni tak makan saman.Ramai juga kawan-kawan sekelas yang sering menjauhkan diri darinya.Tak tahu kenapa. Mereka ni berkawan atas dasar rupa kah?
Air mata Asma' pula yang jatuh berguguran.Sedih bila sahabat sendiri diperlakukan sebegini.Dia yakin,Rita sekarang sangat tertekan dengan keadaan yang dialaminya.Lagi-lagi peperiksaan SPM tinggal 2 bulan sahaja lagi.Banyak perkara yang masih mengganggu fikirannya.
"Asma', aku ada kamu,Misha dan budak-budak bilik ni sahaja.korang lah yang banyak bantu aku.Maaflah kalau selama kehadiran aku menyusahkan korang semua.Aku dah takde siapa-siapa.Terima kasih banyak-banyak ye Asma',korang semua...Aku rindu mak dengan ayah aku.."
Misha yang dari tadi mendengar perbualan mereka hanya memandang dari jauh.Ada juga butir-butir jernih yang keluar dari matanya.Dia semakin menghampiri mereka berdua.Mereka saling berpelukan.
"Rita,kamu jangan cakap macam tu lagi tau! InsyaAllah kami sentiasa ada bersama-sama dengan kamu.Kamu adalah sahabat dunia akhirat kami.Kami sayangkan kamu Fatimah.Jangan dihiraukan dengan perangai mereka itu.Kami sentiasa sokong kamu!" giliran Misha pula berkata-kata.Asma' di sebelah mengangguk tanda setuju.
"Dah,dah..jom ke kantin! aku belanja makan.Tapi sebelum tu,kita kena janji dulu yang kita akan sama-sama berusaha untuk exam kita nanti ya!"tutur Asma',semangat.
"baik!" serentak Misha dan Rita menjerit.
Suasana kembali ceria.
Aku sayang kamu semua!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nota 1: Maafkan diriku andai tidak menjadi seorang yang bernama sahabat.
Nota 2: Sebenarnya nak buat entry lain.tiba-tiba lain pulak jadinya.Layaaan~
Nota 3: Geram dengan manusia-manusia yang 'bermain-main' di Jamming Studio tatkala azan Maghrib berbunyi dan kelas tuisyen dijalankan di bangunan sebelah.Tidakkah mereka ketahui bahawa mereka itu kurang adabnya?Grrr.....
Nota 4: Ya Allah,jauhi kami dari perkara-perkara syirik.
Nota 5: Ada orang nak potong hidung kalau tak dapat fullmark.memang tak dapat.so,sila tunaikan janji.waa~
Nota 6:Weekend is family time.Akan ke negeri kelahiran hujung minggu ini sambil makan angin.heh~
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
"Misha,kenapa si Rita tu panjang je aku tengok muncungnya?" tanya Asma' kepada Misha,jiran katilnya.
" Entah,aku tengok sejak balik sekolah tadi macam tu ja.cuba la hang tegoq,tanya dia apa masalah dia.Aku tak berani aih nak bukak mulut kalau nampak dia masam-masam muka lagu tu" Jawab Hidayah sambil menjuihkan bibirnya ke arah Fatimah yang sedang termenung panjang itu.
" weih,aku pun tak berani la!" bertolak-tolak pula mereka ini.haih~
Akhirnya, si Asma' menuju ke arah Rita. Sambil memegang bahu Rita,dia memulakan bicaranya.
"Rita,kamu ada masalah ke? Cerita la kat kami.Kita kan dah macam adik-beradik.Takyah segan-segan.InsyaAllah,kami semua akan bantu sebaiknya."
Tiada butir kata langsung yang keluar dari mulut Rita.hanya sedu-sedan yang kedengaran.Semakin lama semakin kuat esakan itu. Kepala Rita 'hinggap' di bahu Misha. Risaunya tidak terkira pada sahabatnya, Si Rita itu.
"Rita,kenapa ni? Menangis lah sepuas-puasnya.Nanti kalau dah sedia nak cerita kat aku,kamu cerita je ye" Dicapainya Asma' sehelai tisu di atas katilnya dan terus dilapkan pada muka Rita.Lagak seperti seorang kekasih.
Ya,memang aku mengasihinya.Mengasihinya kerana Allah.Bersama-sama dia lah aku mengharungi susah senang dari kecil sehingga berumur 17 tahun ini.Kami ibarat adik-beradik.Sementelah ibu bapa kami masing-masing telah menemui ajal,kami ditempatkan di Rumah Penyayang ini.Rumah ANAK-ANAK YATIM.
Suasana kini diam.
"Asma', aku ni menyusahkan korang semua ke?" Rita bertanya kepada Asma',kepalanya didongakkan,memandang Asma'.
"Uish,mana ada! kenapa kamu cakap macam tu? Siapa yang cakap? Meh aku siat-siat kulit dia!" reaksi muka Asma' menunjukkan perasaannya yang sedang geram.
"Tak la, ke mana aku pergi pun, ramai yang ejek-ejek aku,hina-hina aku. Dari dulu sampai sekarang tak berubah. Aku tak ramai kawan. Siapalah yang nak berkawan dengan aku ni. Dahlah hodoh, tak pandai pulak tu" Luah Rita.
Muka Rita mengalami sedikit kecacatan kesan daripada kebakaran yang berlaku ke atas rumahnya.Ibu bapanya adalah mangsa kebakaran,meninggal di tempat kejadian.Betul, dia sering diejek-ejek oleh budak-budak nakal di sekolah. Walaupun sudah diberi amaran berkali-kali,mereka ni tak makan saman.Ramai juga kawan-kawan sekelas yang sering menjauhkan diri darinya.Tak tahu kenapa. Mereka ni berkawan atas dasar rupa kah?
Air mata Asma' pula yang jatuh berguguran.Sedih bila sahabat sendiri diperlakukan sebegini.Dia yakin,Rita sekarang sangat tertekan dengan keadaan yang dialaminya.Lagi-lagi peperiksaan SPM tinggal 2 bulan sahaja lagi.Banyak perkara yang masih mengganggu fikirannya.
"Asma', aku ada kamu,Misha dan budak-budak bilik ni sahaja.korang lah yang banyak bantu aku.Maaflah kalau selama kehadiran aku menyusahkan korang semua.Aku dah takde siapa-siapa.Terima kasih banyak-banyak ye Asma',korang semua...Aku rindu mak dengan ayah aku.."
Misha yang dari tadi mendengar perbualan mereka hanya memandang dari jauh.Ada juga butir-butir jernih yang keluar dari matanya.Dia semakin menghampiri mereka berdua.Mereka saling berpelukan.
"Rita,kamu jangan cakap macam tu lagi tau! InsyaAllah kami sentiasa ada bersama-sama dengan kamu.Kamu adalah sahabat dunia akhirat kami.Kami sayangkan kamu Fatimah.Jangan dihiraukan dengan perangai mereka itu.Kami sentiasa sokong kamu!" giliran Misha pula berkata-kata.Asma' di sebelah mengangguk tanda setuju.
"Dah,dah..jom ke kantin! aku belanja makan.Tapi sebelum tu,kita kena janji dulu yang kita akan sama-sama berusaha untuk exam kita nanti ya!"tutur Asma',semangat.
"baik!" serentak Misha dan Rita menjerit.
Suasana kembali ceria.
Aku sayang kamu semua!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Nota 1: Maafkan diriku andai tidak menjadi seorang yang bernama sahabat.
Nota 2: Sebenarnya nak buat entry lain.tiba-tiba lain pulak jadinya.Layaaan~
Nota 3: Geram dengan manusia-manusia yang 'bermain-main' di Jamming Studio tatkala azan Maghrib berbunyi dan kelas tuisyen dijalankan di bangunan sebelah.Tidakkah mereka ketahui bahawa mereka itu kurang adabnya?Grrr.....
Nota 4: Ya Allah,jauhi kami dari perkara-perkara syirik.
Nota 5: Ada orang nak potong hidung kalau tak dapat fullmark.memang tak dapat.so,sila tunaikan janji.waa~
Nota 6:Weekend is family time.Akan ke negeri kelahiran hujung minggu ini sambil makan angin.heh~























