27 July 2008

bertukar profesion??

0 Respon
assalamualaikum w.b.t...

Bertukar profesion??hmm bila saya buat status ni di ym,ramai yg salah anggap..huhu..ape la..suri rumah la,isteri la..mcm2..sebenarnya saya mengikut jejak langkah aimi jamaluddin dan ayu amiza menjadi cikgu..hehe..tapi saya juz mengajar kat tusyen bkn skolah..

Tadi mula2 sampai tmpat tu, agak nevesla..sbbnye nak ajar anak org..besar tanggungjawab..

Mula2 ade la 4@5 org yg datang..semuanya hero2 belaka..huh..berdoa gak jangan ade yg nakal2 n maen2.tp sangkaan meleset..takpela.bila lagi nak dapat pengalaman macam ni..

My students:
1. hakim
2. aidil
3. syafiq
4. asrul
5. zuhaili
6. faiz

Semuanya nampak baek2..tapi ade sedikit nakal pada seorang dua..heh..takpela..
mula2 ajar subjek maths, paper 2..saya mulakan dgn menulis di whiteboard.penat tgn menulis sebab dah lame stop menulis..takpela,korang pye pasal..'cikgu' ni sanggup buat apa saja..hehe
ade yg cepat pick up time blaja maths, ade yg tak..nak kena tunggu yg tak dpt tu..saya tak kesah..die la yg dapat perhatian lebih dari saya..=)
seronok dan puas bila semua dapat bila kita ajar..
lagi seronok bila diorng panggil saya camni:

'cikgu2, soalan no 4 macam mana??'
'cikgu2, btol tak jawapan ni??'

Tersenyum saya bila dorg panggil camtu..tapi dah cakap, panggil 'kakak' pun boleh je..memang saya bahasakan diri saya 'kakak'..

Lepas sejam, bertukar ke subjek science paper 1.mcq..mula2 cadang nak dorg jawab dulu,pastu baru bincang jawapan..last2,diorg kerumun saya tye dari soalan 1 sampai 30.fuh,saya tanya diorng,ni tye soalan ke tye jawapan??huh..

Apa2 pun,saya enjoy hari ni..pada akhir kelas,saya tanya, bila nak buat kelas lagi??
diorg kata, 'sok pon boleh..tak buat apa2 pon..'..semangat btol budak2 nii..kagum saya.ye la kan,kelas dah bertangguh sebulan tanpa kelas tambahan, disebabkan gurunya menyambungkan pelajaran ke UITM perlis..

Hope,perjumpaan esok, saya dapat berikan yg terbaik..hehe..
daaa~

*Hamdallah, murah rezeki..elaun jpa naik dan tunggakan2 dari april dibayar sekali..=p

25 July 2008

sehari yg penat

0 Respon
assalamualaikum w.b.t....
semalam dari pagi, saya penat mengadap laptop nii..sebab apa??sebabnya,dari pagi sampai ke petang, abang saya mengacau saya untuk 'menelaah' internet ni..huhu..dia nak meng'download' video yg dia nak..pagi2 tu jugak, saya berusaha bertanya kan kepada seorang sahabat saya, khairul farhan..
kasihan dia, banyak kali ajar saya pun 'lampi' lagi..
dia ajar..
1. bukak download.com
2. type ' bearshare' kat search
3. pilih bearshare
4. klik pada 'download now'
saya pun ikut step2 yg dia bagi tu..dia kata,kalau dah siap 'buzz' dia..selepas beberapa minit,'download complete'..
dia mengarahkan lagi..
1. install bendalah tu..
banyak masalah timbul..tak bole nak install..adooiila..
lepas tu, dia transfer 'bearshare' dan 'lime wire' melalui ym..
tak boleh jugak..
lagi sekali bukak download.com
try download sendiri lime wire..
huh,akhirnya berjaya didownload.tapi sebelum tu kena download java sekali, baru boleh guna lime wire..hehe(tapi sampai sekarang tak reti guna)
agak lega bila abang saya sudah menyelesaikan kerja2 men'download' video die..masa tu jam menunjukkan pukul 3..boleh la saya 'menelaah' internet ni pulak..huhu
saya sampai pening2 kepala akibat menukar template baru nii..bak kata chep, takpe susah, asalkan hasilnya besh..haha..menunggu arina, dia tak online2 pun petang dgn malam smlm, terpaksa lah explore sendiri..puas+hepi+excited bila tengok hasilnya selepas diedit..banyak lagi yg saya nak edit, tapi tunggu sifu jugak..hehe..
banyak software dah didownload, antivirus sudah diupdate, template pun dah diedit..
misi saya selesai!!hehe..
terima kasih kepada pengajar saya~
1.khairul farhan (sorii amik masa ko smlm)
2.radin
*credit to both of u..

23 July 2008

diri ini tidak dikenali..

7 Respon
Assalamualaikum w.b.t...
Dalam 2 minggu saya pulang ke malaysia ni..saya ada la melawat saudara mara saya di Taiping, Kulim dan Alor Star..kesedihan melanda apabila anak2 buah saya tak mengenali saya..huhu..mak saya cakap..'ni baru setahun..belum lagi 6 tahun..'

ni semua anak2 buah saya yg setakat ni saya jumpa la..

1. Qayyum

dia ni baru je 3@4 bulan..baru dilahirkan oleh kak Ila(isteri kepada abg fendi,sepupu saya)..tak ingat pulak nama penuh dia..comel..dapat jugak saya pegang baby ni..saya rasa bila saya balik tahun depan, dia tak kenal saya la..huhu..saya jumpa dgn baby ni masa baru hari kedua saya di Malaysia, terus ke Taiping rumah Mak Long saya..


2. Ikhwan
ikhwan
Rasanya dia ni dah 2 tahun lebih umurnya..tak ingat jugak nama penuh dia..anak kepada kak long(sepupu saya) dan abg nizam..masa saya fly bulan 8 dulu, dia kecik lagi..nakal+buas..hero kan..ish3..habis mangkuk kat rumah saya pecah dikerjakan budak kecik nii..makin pandai bercakap..masa saya ke rumah Pak Ngah saya di Kulim, kebetulan dia ada di sana jugak..bila nak pegang, dia tak nak..tapi dia selalu memandang saya dgn pandangan yg pelik..huhu..ye la orang yg tak dikenali..biasalah..tahun depan lagila...masa kali kedua jumpa, dia dah boleh ngam dengan saya nii..lega hati nii..huhu..


*takpe, nanti saya akan selalu berjumpa dgn budak kecik nii..siap kamu!!
3. Nurul a.k.a Yun

Petah bercakap pulak budak nii..memang sepatah2 longhat kedah dia keluaq!! anak kepada sepupu saya, abang zam dgn kak ida..satu2nya anak kepada pasangan saya nii..putih, chinese look budak nii..dia rapat dgn adik saya, si ina tu..berkepit jek budak dua orang ni..Yun ni 5 tahun..tapi kalau tengok dia dan ina berjalan, adik saya yg 9 tahun tu lagi kecik dari dia..huhu..bila saya nak rapat2 dgn dia, mesti dia larii..apa lagi berkejar-kejaranlah kami..huhu..



amin,ina dan nurul


Masa balik alor star dulu, dia dan adik saya bising2 sebab diorang pelik knapa kambing mengembek byk2 kali..bila disiasat bersama ayah saya, rupanya kambing itu dikepit ketam..ketam batu kot..saya pon pelik macam mana ketam bole wujud kat kampung nii??(ke saya yg jahil pasal benda2 ni??)..adik saya ketuk2 ketam tu, sampai mati..kasihan pulak tengok..huhu..last2 kambing tu berhenti mengembek..legaa saya!!agak mengganggu ketenteraman..
4. Balqis


Dia ni memanggil saya dgn panggilan 'TOK LANG'..macam dah tua saya nii..baru 18 tak masuk lagi 19 thn..sebabnya dia nii anak kepada anak sepupu saya..anak Kak Nanie dan Pak Lah(abdullah kot nama dia..ni la panggilan yg org laen panggil)..anak sepupu saya sepatutnya panggil saya Mak Lang..tapi diorang semua lagi tua dari saya..tak naklah org panggil saya macam tu..balqis ni, tahun depan masuk tadika..besday dia sama dgn Tok Su dia(adik saya laa..)..27 oktober..kalau saya ada kat malaysia, mesti kitorang akan sambut besday sama2 sebab jarak tak jauh besday kami..hehe..dia ni lagi sorang, tengok pelik kat saya..tak nak langsung salam dgn TOK LANG dia niii..huhu..takpela..tak kenal sangat..nanti dah selalu jumpa,ok la tu..lagipun dekat je Kulim dgn Bukit Mertajam..
5. Hakim


Anak kepada Kak Lin(sepupu saya) dgn Abg Adi.. sempat jugak bermanja-manja dgnnya masa saya belajar kat INTEC dulu..tidur kat rumah kak lin di KL..masa fly dulu, dia dalam 2@3 bulan la..saya harap, bila jumpa budak kecik ni, dia boleh ngam dgn saya..*harapan besar*..of course la dia tak ingat kat saya..tak pela..huhu..




saya dan hakim



*semua anak menakan saya ni panggil saya Mak Lang(sepatutnya la)..kecuali Balqis..
*xpela, tak kenal..lepas 5 tahun lagi, diorang dah besar2, pandai2 bawak diri..hehe=)
*bakal mendapat anak buah lagi dalam masa terdekat..hihii

20 July 2008

aktiviti hujung minggu

2 Respon


assalamualaikum w.b.t...



semalam, pagi-pagi lagi saya sudah bangun..menunaikan solat subuh..ayah saya bising-bising kat saya dan adik saya..sama ada nak ikut mereka pergi jogging ke tak..pada mulanya, saya keberatan gak sebab masih mengantuk..(malam tu tido pukul 2 pagi), tapi bila fikir-fikir balik nak pulak pergi..bila lagi nak beriadah bersama mereka..tapi malangnya..ina, tak bagi saya ikut..adoii la..kasihan saya..dia ajak saya tengok tv lepas saya solat subuh..nangis2 dia halang saya..

parent saya pergi berdua..bestnya jogging..lagi2 hujung minggu ni, tak buat apa2..lepas parent saya pulang, mak terus melakukan tugasnya dgn menyediakan sarapan..saya tak sambung tido ye lepas solat tu..sebaliknya mak saya dah memberi tugas kepada saya..mak saya masak nasik goreng dgn cucur udang..saya menjadi pembantu tetap mak saya..makan ramai-ramai..*rindu saat ini*

then,kami bersiap2 untuk pulang ke kampung di alor star..balik hari je..sebab abah saya pergi kursus di johor, mak ada meeting..(hari ahad pon bizi)..takpe, kerja kan..


singgah sebentar di Pekan Rabu, membeli sedikit barang..abah saya menempah baju raya..fuh..sakan gak ye orang melayu kita nii.masa dia nak tempah baju, semua kedai taknak accept,dah full booking..adoiila..kasihan dia..last2 dapat jugak tempah,setelah lama dipertimbangkan oleh tukang jahit tu..then, makan bihun sup(memang sedap bihun sup kat kedah ni)..selepas zohor baru menuju ke kampung halaman di alor janggus..apabila abah saya dan abgnya berjumpa,pasti kecohla rumah tu..haha..saya meninjau-ninjau kawasan kampung saya, tak dapat tengok dari dekat sawah padi di belakang rumah..kena ikut titi nak ke sana..tak mengapalah.nanti raya saya ajak adik saya...datang pula sepupu saya dari sg petani..semestinya mereka bertanyakan kehidupan di mesir..*rindu pada mesir*

sebelum maghrib bertolak dari kampung, singgah di masjid zahir untuk solat..lawa masjid ni..alhamdulillah, jemaahnya pun ramai..ayah saya kata macam masjidil haram..banyak tiang..lepas tu, makan malam dekat2 dgn stadium..

tiba di rumah pada jam 10.30 malam..penat sungguh..tetido dalam kereta walaupon takdela jauh sangat jarak alor star-bukit mertajam..


*tahniah kepada sahabat-sahabat yg berjaya dalam final exam hari tu..semoga dgn apa yg terjadi, memberi 1001 hikmah buat kita semua..amiin ya Rabb..

15 July 2008

::kampungku::

2 Respon

Assalamualaikum w.b.t
Hmm dah beberapa hari saya kat malaysia ni..alhamdulillah, dapat juga saya menikmati pelbagai jenis juadah yg saya impikan apabila dah ada kat rumah nii..hehe..(dah ada orang warning awal-awal, supaya saya jangan jadi gemuk)..takpe la kan..bukan senang dapat makan banyak-banyak macam nii..nanti dah sampai Mesir, kempunan pulak..lagi-lagi sekarang ni musim buah~wahh bez gler..macam2 buah boleh makan..
Saya berkesempatan ke kampung saya di Kulim, kampung belah mak saya..dah lama saya tak tidur kat rumah ni..seingat saya, sejak tok saya meninggal dunia masa darjah 5..rumah ni dibiarkan begitu sahaja..semuanya sibuk dengan kerja..pak ngah saya di KL, family saya even dekat, takde masa sangat nak membersihkan rumah tu..berselerak, bersemak..adalah disewakan kepada beberapa anak muda..biasalah, diorang takkan kesah dengan keadaan sekeliling diorang..asalkan dapat tempat tidur..hehe..sekali-sekala, kami menjenguk ke rumah tu..lalu lalang je..lawat sedara mara..
Sehinggalah pak ngah saya pencen, dia pulang ke kampung asalnya, tinggal di Kedah..sejak bulan 12 mungkin..uruskan pertukaran sekolah ina(sepupu saya) ke Kedah..banyak hal jugak..memandangkan beliau mempunyai masa lapang, beliau pun me’renovate’kan rumah tu..cat lain, ada la letak sikit simen2 kat depan tu..lawa, bersih..saya suka..ingat lagi memory saya dan sepupu2 saya masa kecik dulu..berkumpul ramai2 kat rumah tu..bestnya!!sekarang masing2 dah besar..oh ya, ada gak pokok nanas( boleh jugak dikatakan kebun) yang baru ditanam di situ oleh pak ngah saya..sempat gak usha2, kot-kot la ada durian yg luruh..sempat gak amik manggis yg jatuh2 kat bawah tu..actually, kampung saya tu takdelah banyak sangat pokok buah-buahan..manggis sepokok, durian dalam 2@3 pokok, nanas paling banyak..sesuai kot dengan kawasan berpasir tu..Cuma saya tak dapat nak usha bahagian dalam rumah tu..pak ngah saya cakap macam galeri dah..
Lepas ke kampung tu, saya ke rumah baru pak ngah saya..nampak best..sesuai dengan gelaran yg dipegangnya..pak ngah membawa satu khabar gembira..dia nak pergi umrah lepas raya haji..lebih kurang hujung bulan 1 tahun depan..agak2nya lepas saya habis mid year exam la..winter break..maybe dia nak singgah ke egypt dulu..dia ajak parents saya sekali..harap2 diorang nak ikut.pak ngah saya mintak carikan rumah untuk diorang duduk kat situ selama 2 minggu..fuhh~best tuu..dia nak bawak anaknya,ikin sekali..katanya dah lama janji..adoii,saya jugak kempunan nak pergi umrah~mak saya dah janji jugak..tapi takde masa..saya belajar kat mesir,summer break lebih kurang 3 bulan..waktu tu macam busy pulak dengan benda lain..insyaallah, ada rezeki pergila ke sana..doakan saya ye~
**masih tak dapat nak contact kawan2 lama, sebabnya no phone diorang semua dah hilang..handphone meragam maa..
*welcome my dear friends..chep,fathy,aishah,shama,wani,iman dll..yang tiba di malaysia 13 july..(masa result keluar..huhu..cuak maa)
*gambar akan diletak kemudian gara-gara adikku men'delete' gambar tu

::my sis::

2 Respon



Assalamualaikum..w.b.t.



Maaf, sebenarnya saya nak post entry pasal kampung saya di Kulim..tapi, gambar pulak baru sahaja di’delete’ oleh adik perempuanku..habis ter’bad mood’ sejak petang tadi..abahku berkata, takpelah nanti kita pergi lagi kampung tu..nasib baik dekat jek..kalau tak memang nak mengamuk laa..tak mengapalah ina, akak tak marah pun..dah ok..dun worry k...



Saya nak bercerita tentang satu-satunya adik perempuan saya..NOOR AZRINA..nama panggilan, ina dan adik..berumur 9 tahun..lahir 27 oktober 1999..<3>..minah nii memang manja gila..bising pun ye jgak..kalau cakap tu, tak stop2..penat telinga ni nak dengar..hehe..bukan nak mengumpat pasal dia..seronok gak ada adik macam dia..




Makan nak kena bersuap, dia pinta ambil benda ni, benda tuu..minta dimandikan..lagi?? saya selalu dipaksa menemaninya tidur di bilik tatkala saya sedang syok menonton TV..adoii, terbantut nak tengok cerita2 best..tapi, bila dia dah tidur, saya pun ke ruang tamu semula untuk menyambung aktiviti saya tuu..sori ina~sebabnya saya tak mengantuk lagi masa dia tidur tu..macam hari sabtu yg lepas, dia turun naik sebab saya taknak tidur lagi..last-last tertidur kat depan tv..kesian dia..satu masalah timbul, dia ni nak berdukung plak bila bawak naik atas..dah berat pun budak kecik ni..tak larat sangat saya nak tanggung..penat-penat~sabar je la..kata nak jadi kakak mithali..hehe



tersilap beli teddy laa kat abu dhabi tu

saya paling suka yang nii





Masa balik dari mesir, saya ada transit di Abu Dhabi airport..selepas 9 jam berehat di sana, semasa melilau-lilau mencari gate 7(kalau tak silap saya), terjumpa la pulak satu kedai yg menjual teddy bear ni..pada awalnya, saya tak berminat pun, tapi aura aimi telah mempengaruhi saya untuk membeli teddy bear tu jugak..saya takdelah menyesal sebabnya adik saya tu memang amat-amat meminati teddy bear..kat rumah ni, lebih dari 10 teddy dia..kat bilik saya, ada 5..kat dalam bilik parent saya, ada satu almari yg menyimpan her teddies..dia bising-bising kat saya, nanti mak nak beli satu almari khas untuk teddy dia..haaa..belilah..setuju sangat..berlambak teddy kat umah ni..tak larat saya~




antara koleksi teddy bear ina



amin,ina dan nurul



Satu lagi, dia ni sangat cepat merajuk+kuat nangis..rasanya memang sebijik la perangai dia dengan saya masa kecik dulu..dulu saya sorang je anak perempuan, so amat-amatlah manja..hehe..sekarang ni dah kurang sikit kot..dah semakin mature..apa-apa yg dia tak puas hati, mesti dia menangis..dia jeles gle bila masa saya masih ada di mesir, kalau nak pergi mana2, mak saya mesti cakap, tunggulah akak balik dulu..dia pun cakap “asyik2 akak..”..sorila dik, lain kali pi belajar jauh-jauh..hehe..masa mak saya suap manggis kat saya, dia cepat-cepat datang kat mak..abah saya cakap “tu jeles la tu..!!”..*tersenyum bangga..sorii terjahat pulak..
**terlalu gembira apabila sahabat-sahabat selamat sampai malaysia..chep memiskol saya..call sekejap minah yg main2 miscall nii..rupa2nya chep..sori, tak dapat nak contact fathy dll..no malaysia korang semua dah hilang kerana ada sebab2 tertentu..hehe
*saya kebosanan kerana terpaksa duduk sorang-sorang kat rumah ni..amin dah masuk asrama.kalau tak mesti seronok asyik gaduh dgn dia jek..

07 July 2008

7 july 2008

5 Respon

1. Shukriah’s birthday

my dormmate in KISAS, now studying at JUST in dentistry..really miss her..shuk,klo mu da sampai malaysia nanti, mu bagi no tepon mu melalui ym kite ye..jmpe lagi..May Allah bless u..gudluck in ur life..pray for our success k!!hepi bezday shuk~

2. buat sahabat-sahabat serumah..

Sunyi dah rumah ni tinggal kite dgn aimi jek..sedihnye..yesterday is our last day together before we go back to Malaysia..huhu..after 3 months, kite akan berkumpul balik kat rumah yg baru ni~hehe..kite jumpe kat PROGRAM JALINAN nanti ye..korang sekarang ni maybe dah bertolak ke mansoura..aimi tengah layan cerita ape ntah,berbaring-baring atas sofa tu..kite tak tau nak buat apa..agak kebosanan..huhu..esok kite dengan aimi dah nak balik..korang tak dapat hantar kitorang..takpe2..next year kite semua balik sama2 ye..satu tarikh..pergi summer camp sama-sama, pergi bercuti ke masa winter break sama-sama..huh!!so nice..doakan kite dgn aimi selamat sampai ke malaysia ye..nanti kalau dah sampai, kite mesej korang..insyaAllah..

3. last day in egypt..

Saya akan merindui mesir ni..even banyak benda yang tak lengkap, semua ni bagi pengajaran kat diri..bersyukur dengan apa yang ada..banyak juga benda yang saya lakukan di mesir, tapi tak dapat diamalkan di Malaysia..maybe disebabkan budaya yang lain..(nanti saya akan menjawab tag si ayu amiza selepas sampai di Malaysia)..insyaAllah akan sampai di Malaysia pada 9 julai 2008..dijangka sampai pada pukul 1.55pm waktu Malaysia.hari ni,saya dan aimi akan sambung bershopping sebagai ole-ole untuk family..puas semalam bershopping di hussein..penat sangat kaki saya untuk berjalan..alhamdulillah,apa yang saya hajati, saya dapat beli..malam semalam keluar di sekitar mounira ni, pergi rumah kak syafaf, menemani budak-budak rumah ni beli barang di farmasi dan kedai(beli makanan)..

Cukup sekadar ini saja..masih ada kerja yang tertangguh, yg perlu dilakukan sebelum pulang ke Malaysia..

Kepada insan-insan yang disayangi di Malaysia,saya tak sabar mahu berjumpa dengan kalian semua..rindu yang amat..

Saya juga akan merindui sahabat-sahabat mesir yg banyak berjasa sama ada yang dah sampai Malaysia atau yang masih ada di mesir ni..jumpa lagi selepas raya nanti!!

di tag lagi~

3 Respon
Tag ni khas dibuat sebelum pulang ke malaysia..dalam keadaan tergesa-gesa, chep meminta saya selesaikan juga tugasan paksa rela ini..penat dowh asek jawab tag je..takpela,asalkan dapat memenuhkan blog niii..
5 perkara nak buat di malaysia:

- menyediakan sarapan kepada family saya..hehe..sebab sebelum ni,bangun-bangun je subuh, mak dah siap pun sarapan+lunch (sebabnya mak dan abah saya sampai rumah pukul 7 malam)..setahu saya, mak saya bangun seawal jam 4.30 untuk melaksanakan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah, isteri dan ibu..respect la kat emak..
- mahu berjumpa dgn kawan sekolah rendah iaitu AZURA ROSLAN saya yang telah lama terpisah (lebih kurang 10 tahun)..dia berpindah ke sabah ketika darjah 3..dulu kami kamcing sangat..baru-baru ni dapat contact dia melalui friendster..dia sekarang belajar di JMTI( japan-Malaysia Technology Institute), Penang..amat-amatlah dekat rumah saya di penang tu dgn tempat pengajian dia..semoga dipermudahkan Allah untuk merapatkan silaturrahim kami ini..
- berjumpa dengan ustazah Uraidah..guru bahasa Arab saya ketika di SMKA Sultan Azlan Shah..beliau sekarang tinggal di Taiping
- mak telah meninggalkan tugasan kepada saya dah berapa lama yg lalu..i have to do all these tasks..hehe
- menghabiskan pembacaan buku-buku yang saya dah beli di sini..siapkan SUDOKU..hehe

5 makanan yang saya nak makan:

- sambal sotong
- gulai ikan
- mee udang versi penang
- laksa
- seafood

*semua ni adalah masakan yg mak saya masak~

5 tempat yang saya nak pergi:

- Pulau tioman
- Pulau pangkor..(dah lama tak pergi,last time saya pergi sana masa sekolah rendah lagi kot..hehe)
- SMKA Sultan Azlan Shah, perak..nak jumpa cikgu-cikgu yang banyak berjasa
- KISAS..rindu kat cikgu, suasana yg tenang..=)
- Johor..nak jalan-jalan dengan abang kedua saya(amirul)..dia dah janji nak bawak saya ke mana saja saya nak pergi..siap la ko..


Tazkirah ringkas:
69. dan orang-orang Yang berusaha Dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama kami, Sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan Sesungguhnya (Pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang Yang berusaha membaiki amalannya..

Berjihadlah demi mencari redha Allah..kerana janji Allah itu pasti..Allah akan membantu hambaNya yg berusaha…janganlah bersedih dengan apa-apa malang yg berlaku ke atas diri kita, Allah mengetahui bahawa apa yg ditimpakanNya ke atas hamba-hambaNya adalah mampu ditanggung dgn sebaik mungkin..wallahua’lam..

saya nak berikan tag ini kepada arina

06 July 2008

sahabat

2 Respon



67. pada hari itu sahabat-sahabat karib: setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya Yang lain, kecuali orang-orang Yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh).


Ketika di musim peperiksaan baru-baru ni, ada seorang kenalan saya bertanya kan ayat yang pernah saya berikan kepadanya kira-kira setahun setengah yang lepas..ayat ke 67, surah az-zukhruf..terima kasih kerana mengingatkan saya pasal ayat ini..=)

Selepas solat maghrib, saya dan sahabat2 serumah berkumpul seperti biasa, bermuzakarah hal-hal yang berfaedah (supaya keperluan ROHANI dipenuhi di samping sibuk dengan ‘tugasan’ untuk menghadapi final exam)..saya mengambil peluang ini untuk berbincang bersama-sama maksud tersirat di sebalik ayat ini..insya Allah sama-sama kita ambil manfaat..sekadar berkongsi..andai kata ada salah dan silap dalam perbincangan tentang tafsiran ayat ini,mohon diri ini dipimpin sebaiknya..

Mengapa ye sesetengah sahabat-sahabat karib akan bermusuhan??
Mengapa jadi begini??
Tidak pula kepada sebahagian yang persahabatannya berdasarkan TAQWA….
Bagaimana pula yang dimaksudkan persahabatan atas dasar iman dan amal soleh (UKHWAH FILLAH)


Persoalan-persoalan ini menerjah ke ruang fikiran saya, mendorong saya mentadabbur ayat Allah ini..

Di akhirat kelak, andai kata lah ada di kalangan kita yg Allah menempatkannya ke NERAKA (nauzubillah) dan pada ketika itu si fulan A berkata, si fulan B ni tak pernah nak ajak aku ke arah kebaikan (melaksanakan amar makruf nahi mungkar) walaupun dia ni berkawan rapat dgn aku..tak pernah ajak aku solat, suruh aku tutup aurat, biarkan aku pergi ke tempat-tempat maksiat…dia buat baik+ibadah sorang-sorang je.. Ya Tuhanku,bawalah dia juga bersamaku ke NERAKA…apa yg kita nak lakukan pada ketika ini jika kita adalah si fulan B tu??yang sepaatutnya berbahagia di SYURGA ALLAH, tetapi bersama-sama pula ditarik ke NERAKA..semuanya kecuaian diri kita sendiri..

Benar hakikatnya bahawa orang yang paling susah ditegur adalah orang yang paling rapat dengan kita..sahabat baik,adik beradik,saudara mara..kekuatan untuk menegur tidak cukup lagi..takut juga apabila diri ini yang masih tidak sempurna, dikata+diumpat yang kononnya ‘BAIK SANGAT’ nak tegur-tegur orang lain..sampai bila kita nak memegang selemah-lemah iman iaitu membenci dalam hati selepas melakukan dakwah dgn kata-kata(lisan) serta perbuatan( hal )..

Alangkah indahnya jikalau kita dapat bersama-sama dgn insan kesayangan kita berada dalam satu fikrah yang sama, mencari Redha Allah Subhanahuwataala.. insya Allah..memang sedih+kasihan melihat insan yang dahulunya pernah bersama-sama belajar di sekolah yang sama, melangkah ke masjid atau dewan bersama-sama dengan tujuan menghadiri majlis ilmu agama di mana insan-insan yang datang ke situ akan dijanjikan SYURGA ALLAH, berubah menjadi insan yg lain dari dirinya yang dahulu..seperti tidak pernah mengetahui syariat Islam..cubalah kita approach dahulu, secara berhikmah..doakannya dibukakan pintu hati..insya Allah akan dimakbulkan..AMIN..

Ya Allah, Engkau berikanlah kekuatan kepada hambaMu ini, supaya istiqamah dengan apa-apa yang dilakukan dalam mencari inayahMu..bukakanlah pintu hatiku dan berikanlah HIDAYAH kepadaku..Amiin Ya Rabb..permudahkanlah segala urusan aku dan seluruh umat Islam..janganlah Engkau tempatkan aku dan umat Islam yang lain ke dalam golongan yg bermusuh-musuhan sesama sendiri di akhirat kelak..

Kepada sahabat-sahabat saya, tegurlah saya andai kata diri ini tersasar dari landasan yg sepatutnya..janganlah biarkan diri ini terus hanyut dan leka dengan nikmat yg sementara di dunia ni..sekalipun ditegur, walau sepahit mana, telanlah kerana manisnya akan datang kemudian..kata-kata Rasulullah(kalau tak silap saya), cakaplah yg benar walaupun ianya pahit..


* tahniah kepada kawan saya yang baru sahaja memiliki blog yang dicipta sebaik sahaja sampai di malaysia..moga dengan blog ni, dapat sama-sama kita menjadikannya sebagai medan perjuangan untuk menegakkan Islam..
* terasa sayu bila teringatkan diri ini yang bakal meninggalkan bumi Mesir ini yang masih berbaki 2 hari sahaja lagi..pasti akan merindui teman-teman serumah yang sememangnya havoc..huhu..
* mempunyai tugasan untuk menyelidik dan meneliti tentang sesuatu perkara..

04 July 2008

Grand dinner ::espirit da corps::

3 Respon

ajk-ajk grand dinner kami...


- bersama sahabat2 tersayang-


Program kemuncak untuk first year 2007/08 cairo university..

Tempat: Hotel Al-Masaah
Tarikh : 2 julai 2008
Masa : 9-12 malam


Ucapan penghargaan kepada ajk2 yg banyak berkorban masa sama ada semasa musim peperiksaan dan selepasnya..kepada pengarah program <ijud, thol, fathy>,thank you very much..bersabar dgn masalah2 yg timbul..ketabahan mencari tempat dinner yg best dan berbaloi..best dinner malam tu..ajk multimedia umar dan terutamanya chep..sebab apa chep??dia bersengkang mata buat slide untuk dinner hari tu..radin pun turut membantu(tu la pandai sangat bab2 komputer ni,kan da kena buli..haha..kepada si pembaca sajak,tahniah!!anda dipuji..hehe..tapi mesti agak frust kan chep sebab ada masalah dgn lcd..ajk hadiah <wani dan em>,tapi sy tak bertuah malam tu nak merebut 50 hadiah..(masih terngiang2 kata2 imdad@ ibrahim..ish..tak baik betul)..paling kelakar bila menonton video bahagian ikhwah. Ada orang jadi artis..pandai korang berlakon..


Kepada ajk pengangkutan pulak <paan dan fais azli>, even banyak masalah timbul before dinner tu, alhamdulillah selamat sampai dan pergi ke hotel Al-Masaah tu..(habis kite2 gak yg kena sound masa frust sal transport..takpe,benda lama..tak perlu diungkit)
Malam tu jugak,hari terakhir kami berkumpul beramai-ramai untuk tahun 1 ni..lepas ni,dah takde batch sy yg menetap di fustat..adik2 yg bakal mewarisi tempat tu..ada jugak yg dah pulang ke malaysia,buat umrah,pergi ke yaman..sedih..sy akan merindui detik2 gembira pada malam tu..
bersama farhana aka heno

teman2 seperjuangan

*malam tu dapat hadiah dari farhana aka heno..thanks..
*saya akan rindu jugak kat kawan2 rapat saya di mesir ni..masing2 duduk jauh kat malaysia tu..3 bulan tak jumpa..jangan ada yg tak kenal pulak lepas 3 bulan cuti..
*ntah2 ada yg akan berubah status diri lepas pulang nanti..hehe

di'tag' radin

1 Respon

Assalamualaikum w.b.t…
Hoho..i’ve a task dat I shud do since my recovery from fever(yakni before practical exam for anatomy=>dekat2 dgn 11 may..sekarang??dah 14jun pun)..radin ni,saje je nak buli kite eh..sori la,soalan ni dah lame ‘bersarang’..huhu..
Ok,kite stat jawab sekarang..tapi kalau ade yg terkantoi2,harap dimaafin ya!!haks

+ Name 4 things that need to be invented +
(macam mana ye nak jawab soalan ni,otak saya tak dapat nak memikirkannya..blurr..tak kreatif la)
-
-
-
-
+ Name 4 things that should never have been invented +
-nuclear bom kot..sampai sekarang saya tak taw ape motif ianya dicipta selain untuk mengebom orang(haha..keling btol ayat!!)
-majalah yg mengandungi unsur prono n tak berfaedah
-playstation(kanak2+remaja lebih tertarik untuk bermain,lantas membuang masa)
-sume yg dicipta oleh Allah tak patut dipertikaikanla kan..=)
*saya tak berapa matang la nak fikir soalan2 begini..adeh..

+ Name 3 things I do not know about you +
-al kisah saya main kawen2 masa kecik2 dulu..main kat tepi rumah..hehe
(saya dah tak ingat bila..tapi bila renung2kan,fikir2kan,amat2lah kelakar!!haha..saya dah tak ingat ‘bf’ saya tu macam mana rupa dia..dia belajar kat mana..last jumpa masa darjah 5..tu pun masa kanak2..yang saya tahu he and his family sekarang stay kat segamat,johor..tak tahu la pulak kalau balik Malaysia nanti,kitorang ada plan nak pergi rumah dia,sebabnya ayah saya sangat kamcing dgn ayah dia)
-actually saya ni suka sangat dengan warna biru..bukannya pink seperti yg kamu sangka cik radin oi..haha..try belek2 kat almari kita,banyak kan baju biru berbanding pink..oppss..pasal beg pink yang kite baru beli masa kat city star tu,kebetulan je..dah warna tu je yg menarik..kalaulah ada warna biru,mesti kite akan terus beli!!btw,thanks to radin n frens yg menyokong tindakan saya membeli beg tu..haha
-kita ni kuat berangan untuk memiliki sebuah rumah yang cantik..penuh dgn perabot2 moden..(bukan gaya klasik ye)..sebabnya gaya moden tu,simple dan kemas..berbanding dgn rumah parents saya sekarang ni,mereka lebih suka untuk mengumpul perabot2 antik..sampai dah tak tahu nak letak mana perabot tu!!haha..satu cerita di mana,saya dan huda telah memasuki sebuah kedai perabot(istikbal) di city star[akibat boring menunggu cik radin ni la],kami apa lagi..kuatlah angan2..nak ada barang rumah yg fancy la..nak cop ni,cop itu..ish3..huda,apa la nak jadi dgn kamu ni..kawen lambat lagi la..(semua angan2 ni diharapkan dpt tertunai masa dah kawen nanti!!*winkwink*

+ Name 5 snacks you enjoy +
-lambada(ni edisi masa mula2 sampai mesir dulu,memang ketagih la kat lambada ni..haha)
-sham’adan(snack kedua yg disukai di mesir..lama2 dah boring)
-munchy’s(paling suka yg coklat+hazelnut..waa..rindunye nak makan!!kat Malaysia nanti saya akan makan puas2)
-ntah(sebab saya ni tak suka sangat makan snack..prefer makanan yg berat2..dgn tujuan untuk menaikkan berat badan saya..*blink blink*
-ntah jugak