03 July 2011

Guru saya

0 Respon


Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah, dah habis 3 subjek (tak termasuk oral Forensic&Toxicology pada 5 Julai nanti) setakat hari semalam. Ramai yg lega mungkin lepas habis written exam semalam. tak terkecuali saya :)

Sejam terakhir semasa menjawab soalan semalam, fokus untuk menjawab soalan dah berkurang. Tiba-tiba Allah uji dengan sakit. Habis exam, tangkap-tangkap gambar batch. Balik rumah terus terbaring atas katil sehingga maghrib. Nak bangun pun, tak berdaya. Takpe, baru sikit. Housemates tolong, hehe. best~ Pagi ini pula, sakit kepala. Doakan saya sentiasa dikurnikan nikmat sihat sehingga habis exam dan selamanya sihat ye supaya dapat tunaikan tanggungjawab yang sangat banyak sebelum ajal menjemput saya. Betullah kalau nikmat sihat ditarik, nak beribadat pun takde semangat. T__T

p/s: Terima kasih Wani yg call dari Saad tanya khabar saya. terharu k! :D

Ni Pau dan kuih apa entah (makanan korea kot) yang Wae buat. sila terliur dan jeles ;P

Entry ni saya pendam dari tengah study untuk Forensic&Toxicology. Sebab F&T sangat lah banyak dan memeningkan kepala, saya tangguhkan dahulu hingga ke hari ni (sepatutnya semalam).

Tengah-tengah study, saya teringat guru-guru sekolah rendah saya. Saya masih rapat dengan mereka. Alhamdulillah. Macam mana boleh rapat? Guru-guru saya di sekolah saya, kebanyakannya adalah isteri atau suami kepada kawan-kawan ibu bapa saya semasa di Perak dulu. Dan mereka mengajar saya adik beradik dari abang-abang saya, sehingga ke saya dan adik saya :)

Yang paling saya rapat ada 2,

Guru 1: Puan Saidatul Akma

Beliau adalah guru Matematik saya. Antara faktor saya boleh rapat adalah saya suka sangat subjek Matematik (dari sekolah rendah sampai sekolah menengah.tapi taktau kenapa ambik Medic =.=" ) Beliau adalah guru kelas saya dari darjah 4 hingga 6. Alhamdulillah, sepanjang darjah 4-6, prestasi semakin baik dan mula serius untuk belajar. Oh, kecik-kecik dulu saya nerd tau.Skema sangat saya rasa. Dan jadual belajar lagi tersusun dari sekarang T__T.

Lama tak berjumpa dengan beliau semenjak saya bersekolah menengah, yakni dari tingkatan 1-5. Tingkatan 2, saya dan keluarga sudah berpindah dari Perak ke Penang, maka semakin susahlah untuk berjumpa dengan cikgu. Sebelum saya 'terbang' ke Mesir ni, saya ambil kesempatan untuk berjumpa dengan guru-guru saya di SKCL 2. Ramai yang dah berpindah. Mencari-cari kelibat guru matematik saya ni, tiada. Tak silap, saya ada beritahu beliau yang saya akan datang, beliau sudah berpindah ke bilik khas SPBT. Saya bersama sahabat saya, Adjla (yang dah lama juga tidak berjumpa) ke sana. Bersembang sakan dengan cikgu. Macam-macam cerita keluar~

Selepas itu, hanya berhubung melalui telefon sahaja, sehinggalah akhir tahun 2, apabila emak dan abah membawa saya ke kawasan Teluk Batik dan Lumut, ambil angin sekejap. Kebetulan beliau memang akan ke rumahnya yang tetap di Manjung setiap kali hujung minggu, maka saya ambil kesempatan untuk berjumpa. Baru buat temujanji pagi tu kalau tak silap. Allah beri peluang untuk kami berjumpa, Alhamdulillah ^__^.

Itu adalah yang terakhir berjumpa sehingga kini, harapnya ada kesempatan lepas ni. Setiap kali pulang, tak pernah terlupa untuk adakan niat ke Perak, ziarah guru-guru. Tapi selalu tak sempat. Sama ada saya sendiri mahupun family saya. Bukan dekat Perak-Penang kan?

Setiap kali balik, mesti ada hadiah yang sampai ke rumah saya melalui pos laju. Dari cikgu Saidatul. Oh, terharuunyaa. Cuti summer tahun 2, saya dapat Telekung dan baju t-shirt labuh. Cikgu kata,

saya bagi telekung, nanti masa solat, awak ingat saya, dan boleh doakan cikgu

Aah, sehingga sekarang apabila pakai telekung itu, saya teringatkan beliau. Besar impaknya kan?

Cuti summer tahun 3 pula, saya dapat sebuah buku. Tak sempat-sempat lagi nak habiskan bacaan. Tajuknya, Travelog seorang Daie'



Baru baca suku. sekarang dah habis tahun 4 dah. cane ni? cuti ni habiskan~
Cikgu sangat memahami saya!~

Terima kasih cikgu!

Kalau dulu, sembang dengan cikgu, pasal Matematik sahaja, sekarang ni, dah boleh share pasal kawen-kawen dah ;P

Dia share macam mana dia kenal dengan suami, proses bertunang dan sehingga berkahwin. :D

Semasa revolusi bulan 1 lepas, dia antara yang risaukan saya. Beliau cuba menghubungi saya, tapi gagal kerana line telefon yang disekat, nak mesej pun tak sampai. Allahuu~ hanya doa yang beliau panjatkan pada Allah untuk keselamatan saya. :')

Sampai Malaysia, terus saya hubungi beliau. Lega sangat!

Harap-harapnya lepas raya, dapat ke sekolah, ziarah guru-guru lagi. Moga Allah mudahkan!

Hari tu saya mesej cikgu,

Saya: Cikgu, rinduuu lah kat cikgu.
Cikgu: Waah, patut lah bulu mata cikgu asyik jatuh je.
:D


++ Sambung entry lain hari, dah penat.hehe ^_^
++ Jom study! Sudah-sudahlah tu berehat >.<
++ Dear kamu yang jauh di mata dekat di hati (yang call tadi) , always remember, "if Allah brings you to it..Allah will brings you THROUGH it". I know how hard it is. Be strong!

16 June 2011

Ceramah pagi

3 Respon
Alhamdulillah, tengah pagi ni berkesempatan dengar ceramah pagi kat radio IKIM.fm :)

Maka, nak berkongsi serba sedikit mana yang dapat.

+++++++++++++++++++++++++++++++

Bismillahirrahmanirrahim..

Seseorang itu, apabila ada rasa kehambaan, apabila diuji, dia akan rasa dia layak diuji


Ada seorang Imam berkata (tak ingat Imam mana)

Seseorang itu dikira memberontak dengan Allah, apabila dia menghilangkan kebiasaan yang ada dalam dirinya

Contohnya,
Kita diberi ujian, kita masuk bilik, berkurung dalam bilik lama-lama. atau bunuh diri atau macam-macam yang pelik kita buat, beerti kita memberontak dengan Allah pada ketika itu.

Cubaaa bayaangkan betapa banyak kita dah buat benda-benda tak selalu kita buat apabila kita down???

Ada satu kisah ini,

Ada seorang hamba Allah, membeli sebiji tembikai dan membawanya pulang ke rumah, tatkala si isteri memotong buah tembikai itu, rupanya tawar. Si isteri pun berang.

Si suami berkata,
"Kamu marah dengan siapa? Dengan saya? saya membeli buah tembikai ini, dengan harapan buah itu manis, begitu juga dengan penjual dan petani. Semua mahu yang terbaik. Kamu marah begini, beerti kamu marah, memberontak dengan Allah"

Ulang lagi,

Seseorang itu, apabila ada rasa kehambaan, apabila diuji, dia akan rasa dia layak diuji

Jom fikir-fikirkan dan Selamat beramal! :D

p/s: tak sempat tengok gerhana bulan. Tapi tengok video pun dah rasa sebak, kalau tengok live, lagi lah kan? SubhanAllah!

09 June 2011

Jangan kacau

7 Respon
Salam wbt,

Alhamdulillah,

hampir sebulan berulang-alik ke Central Telekom ni Saad Zaghloul untuk menguruskan masalah line telefon kami, dengan kerenah yang bermacam-macam, akhirnya selesai juga pada hari isnin lepas, tetapi line internet pula bermasalah. Sehingga pakcik makcik di central telekom tu, dah kenal dah saya, radin dan wae ;P

urusan line internet pula, terima kasih buat Effa dan seorang senior yang sudi meluangkan masa untuk mencuba untuk betulkan line.

Terima kasih semua, yang sudi menumpangkan kami serumah, merempat di rumah-rumah kalian, menumpang internet. Gara-gara musim peperiksaan, nota-nota banyak yang dikongsikan. sedikit tekanan kerana antara yang lambat tahu :'(

Moga-moga dengan ujian yang Allah bagi ini, semakin meninggikan lagi tahap sabar kami. Sabar itu mana ada hadnya, cuma kita yang nak atau tidak untuk cuba bersabar kan? :)

Secara rasminya, Final exam untuk pelajar tahun 4 akan bermula pada hari Ahad ini, 12 Jun 2011.

12 Jun 2011- 17 Julai 2011

Ini tempoh musim peperiksaan, maka, izinkan saya untuk menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajaran saya (eceh :P )

Saya minta maaf atas segala salah silap, yang sengaja mahupun tidak.

Nak berkongsi apa yang saya dapat pagi tadi :)

"Tertundanya pemberian setelah engkau mengulang-ulang permintaan, janganlah membuatmu berpatah harapan. Allah menjamin pengabulan do'a sesuai dengan apa yang Dia pilih buatmu, bukan menurut apa yg engkau pilih sendiri, dan pada saat yang Dia kehendaki, bukan pada waktu yg engkau ingini"

[Al-Hikam, Ibnu 'Athaillah As-Sakandari]


Kerana Allah tahu yang terbaik :)
Serahkan pada DIA, setelah kita berusaha. Tawakkal.


Bittaufiq wannajah buat sahabat, adik-adik, kakak abang yang sedang dan akan menghadapi peperiksaan! Saling mendoakan ya!

p/s: sebulan sebelum exam, saya buat benda separa gile, haha. nasib baik recover masa nak exam ni dan tak terganggu, alhamdulillah :D

20 May 2011

Satu Perkataan

2 Respon


Alhamdulillah

Hanya ini yang mampu saya ungkapkan,
walau apa pun jua yang Allah berikan, saya syukur

dan mungkin,

pada masa akan datang, kami akan menjadi seorang insan yang lain.
Insan yang lebih hebat dari sekarang insyaAllah.

Terima kasih, Allah.
Terima kasih, kamu
Terima kasih, mereka

dan minta maaf..

Yakin lah, Allah tahu yang terbaik selepas kita meminta yang terbaik :)

Asyila,
4.11pm
Saad Zaghloul

13 May 2011

Pengajaran semalam dan hari ini :)

1 Respon
Alhamdulillah a'la kulli hal, Allah masih kurniakan kesihatan yang baik untuk diteruskan kehidupan ini.

Semakin hari semakin bertambah tanggungjawab. Kesibukan tidak berkurang walaupun dah habis MeM :P

Tapi tidak mengapa, sibuk itu nikmat,

Cuma mampu memohon pada DIA Yang Maha Memiliki dan Berkuasa, moga-moga Allah memberkati setiap detik waktu yang saya lalui ini.

Semalam macam-macam dapaaat!

Nak share nih. :D

1. Bayangkan, kita dan si sahabat ni, ada aim yang sama, tapi dia terlebih dahulu Allah berikan kejayaan pada dia. Apa perasaan kita masa tu? Sedikit sebanyak mesti ada rasa cemburu kan.

'Alaa, kenapa aku tak dapat lagi, dia dah dapat dah?'
Mula lah nak down kan, macam-macam fikir. Tak boleh macam tu, apa-apa pun, SYUKUR yang pertama. Syukur apabila diberi nikmat dan syukur apabila diberi ujian dengan berSABAR. Susah kan nak buat macam tu? Kena mujahadah kuat-kuat, diperingatkan selalu. Allah akan kurniakan rezeki buat kita dalam pelbagai cara, cuma tunggu dan lihat, Allah kan Maha Mengetahui :)

2. Ada orang ingatkan saya,

Allah kan bertindak mengikut sangkaan hambaNya
Contohnya, kalau kita jawab exam macam teruk kan, selalunya akan terdetik dalam hati, 'Habislaa, mesti result aku teruk punya lah'.
Nah, nanti Allah bagi lah result yang teruk kat kita. Cakap camtu lagi kan?

Kalau orang tanya, exam macam mana?

"Tengok lah, kalau baik, baiklah. kalau teruk, teruklah"
Jangan cakap macam ni, tapi optimis. kalau kita yakin kita dah usaha yang terbaik, Tawakkal kepada DIA. Kalau Allah tak bagi masa sekarang, ada lah tu yang Allah nak ajar kita, nak tegur kita mana-mana yang kurang sepanjang tempoh usaha tu. Lagipun, Kejayaan itu bukanlah sebagai kayu pengukur usaha yang kita buat, tapi usaha itu sebagai asbab sahaja untuk mendapatkan kejayaan tu. Kejayaan itu milik DIA, sudah ditentukan pun untuk kita ni bagaimana nasib untuk masa akan datang. Maka, jangan putus asa ya!

3. Dalam masa saya sangat memerlukan orang untuk berkongsi masalah (selepas Allah insyaAllah), dalam masa yang sama, 2-3 orang post dan tag saya di FB semalam. semuanya cakap RINDU kat saya. Oh, sweeeeetttnyeee! Allah mentautkan hati-hati kami dalam masa yang sama semalam. Masa itu jugaklah, dapat call Kak Nad kite, tetamu datang berkunjung. Tetamu itu kan rahmat dari Allah :)

Bukan nak taajub dengan macam-macam yang jadi semalam, tapi lepas renungkan apa yang jadi secara langsung atau tidak langsung, memang super duper baik lah Allah ni! terdetik sikit, Allah bagi. Terima kasih ALLAH!

4. Dapat tips kahwin. Opss ;P

5. Dalam perjalanan ke kelas Quran terakhir pagi tadi, nampak syabab-syabab Mesir berkumpul bersama bendera Palestin, 2 biji bas yang akan ke Palestin. Nampak barang-barang makanan yang akan dibawa ke sana. Juga, semasa pulang pun begitu, ramaaai lagi. Selepas solat zohor, ustazah ajak tengok solat Jumaat yang bertempat di Medan Tahrir melalui televisyen. Himmah* orang arab ni luarbiasa. Sungguh, kita rasa nak mengalir bila dengar khutbah yang disampaikan oleh khatib (Sheikh dari Al-Azhar). Nasib baik Arab Fushah, senang nak faham. Jeles tengok mereka yang berpeluang ke sana, Semoga Allah permudahkan kalian! Dan kami mahu mengikut jejak langkah kalian..

6. Ada majlis kat Markaz Ihya' Arabi (tempat belajar bahasa Arab) petang tadi, datang lewat sedikit kerana keletihan selepas seharian keluar dari jam 6.30 pagi. Ada makan-makan, main kuiz, berkenalan dengan warga Perancis yang sangaaat fasih berbahasa Arab (huh, jeles!). Kuiz yang menambah ilmu insyaAllah, banyak dapat tadi :). Banyak muka bebudak tahun 4 je tadi ;P
Jazakumullah khairan kathira untuk semua..

Sekian sahaja yang dapat dikongsi. Semoga peroleh sedikit sebanyak pengajaran juga.

# Renungan bersama:-

Nikmat mana lagi yang kamu mahu dustakan?
Kita dengan Allah dah setel?


## Wahai sahabat, saya yakin kamu faham saya bila saya gembira, bila saya sedih. Sebab dah kenal lama kan? :')

Nak curi,

Everyone hears what you say. Friends listen to what you say. Best friends listen to what you don't say.
Sayang kamu..

## Banyaknye jumpe baby yang comel2 hari ni, geraaaam! Sorilah overexcited plak bile jumpe baby. ngee :D

## Selamat Hari Lahir Ayu Amiza! :)


06 May 2011

Al-Quran

1 Respon
Bismillahirrahmanirrahim..

1 bulan 3 hari tak menulis. Ni pun bukan nak update pasal ibu,bapa tu. Adeh, separuh2 tulis.
Maaflah, tak berkesempatan nak menulis blog tambahan pula idea tiada, malas juga datang menjengah. -.-"

Alhamdulillah a'la kulli hal, semalam yang membuatkan mood saya rasa nak senyum-senyum je hari ni. dan sedih juga untuk 'berpisah' dengan seseorang yang dah lama bersabar dengan kami selama 2 tahun setengah!

Pesan beliau semalam,

"Saya nak, nanti balik Malaysia jadi doktor dan jadi guru Quran. Jadi guru Quran kepada sesama sahabat doktor, jururawat, dan lagi best bila doktor ajar pesakit Al-Quran"


Perasaan mengaji Al-Quran masa kecil-kecil dulu dengan belajar Al-Quran dengan orang Arab (sheikh) pula tu, lain. Lain sangaaat!

Mereka faham Quran lagi mendalam. Kita akan dapat Tafsir, Nuzul Ayat, Tajwid dan ilmu Quran itu semasa sambil-sambil mengaji. Bagaimana mereka menceritakan satu perkataan itu dengan mendalam jika dibandingkan kita hanya membaca terjemahan Al-Quran itu secara direct.

Sungguh, bahasa Arab itu sangat lah penting!

Ustazah Effat dan Ustazah Jihad selalu ulang-ulang ayat ini.
“Sesungguhnya Kami menurunkannya berupa Al-Quran (dalam) berbahasa Arab,agar kamu mengerti” [Yusuf 12:2]

Nampak tak kepentingan belajar bahasa arab itu?

Ustazah Effat juga pesan;

Al-Hadis (mafhum)

"Al-Quran dalam setiap orang mukmin itu bukanlah seperti air yang mengalir (hilang), tetapi hendaklah tetap dalam dadanya"
"Kalau nanti Al-Quran diangkat, jangan sampai kita kelam kabut nak cari Kalam Allah itu baru nak baca, tapi hafazan-hafazan itu yang akan menjadi bekalan untuk kamu pada ketika itu"
"Hafal lah Al-Quran walaupun satu ayat, itu dah 'cantik' dah"
"Nanti dah habis nanti, sambung hafal Quran ye, sesama sahabat tasmi'"

Beginilah cara ustazah memotivasikan kami untuk menghafal Kalam Allah yang mulia ini. Sabarnya ustazah mendidik kami. *terharu*

Kita ni rasa bacaan macam dah bagus dah, tapi jangan berhenti belajar Al-Quran. Banyak lagi mutiara-mutiara ilmu dalam Al-Furqan itu yang kita kena pelajari.

Mari jadi pencinta Al-Quran!

Mari belajar Bahasa Arab! :D

p/s: update pendek je. nak kena tarik nafas panjang-panjang untuk biasakan diri menulis entry yang bermanfaat. Maaf.

Tak lupa, untuk sahabat seperjuangan saya, Iman Dashuki dan Mahfuzah Abdul Halim :)

Moga kebaikan demi kebaikan hadir pada masa-masa akan datang. Doa. Amin

Jumu'ah Mubarakah, Al-Kahfi jangan lupa :)

03 April 2011

Ibu, Bapa

0 Respon
Dari riwayat Abu Hurairah RA, bahawasanya ada seorang anak laki-laki datang kepada Rasulullah SAW.

Ia berkata,
''Wahai Rasulullah, siapakah yang paling berhak saya perlakukan dengan baik?'' Nabi menjawab, ''Ibumu.'' Ia bertanya lagi, ''Kemudian siapa lagi?'' Nabi menjawab, ''Ibumu.'' Kemudian ia bertanya lagi, ''Kemudian siapa lagi?'' Nabi menjawab, ''Ibumu.'' Ia masih bertanya lagi, ''Kemudian siapa lagi?'' Nabi menjawab, ''Bapakmu.''

(HR Bukhari dan Muslim).
+++++++++++++++++++

A father finds special fulfillment in his relationship with his daughters for the prophet Muhammad said of his youngest daughter:

“Fatimah is a part of me and i am a part of her. her happiness is my happiness and her pain is my pain.”
++++++++++++++++++

++ Teaser untuk post terbaru saya akan datang. Tunggu sehingga tamat ENT End Round Exam Rabu ini insyaAllah. Moga diberikan kekuatan dan ilham oleh Allah untuk menulis dan berkongsi.


++ Bittaufiq wannajah sahabat tahun 4! :)

18 March 2011

Back to normal

1 Respon
Bismillahirrahmanirrahim..

Blog ditinggalkan tanpa apa-apa kemaskini. sebabnya adalah tiada idea.

Sudah 10 hari di Bumi Mesir, Alhamdulillah setakat ini masih tenang dan dengan harapan supaya tenang hingga ke akhirnya


Masih selamat ke kelas, pulang ke rumah dari universiti walaupun keseorangan :)


Penduduk tempatan menjalankan aktiviti seperti biasa.

Nampak riak gembira di wajah mereka tatkala saya bertanyakan mengenai suasana Mesir sekarang ini.


"Alhamdulillah, masr kuwais diwaqti. Ma fisy muzoharat"
(Alhamdulillah, Mesir bagus/baik sekarang ni. tiada demonstrasi)

Mabrouk Ya Ahlul Misr!

Antara perubahan yang terdapat di Mesir adalah:

1. Pokok, tiang elektrik, bangunan dicat dengan mural bendera Mesir
2. Tong-tong sampah sudah disediakan sebagai alternatif untuk menjaga kebersihan (hee)
3. Bayar internet kat TE Data, dapat diskaun yang agak banyak. Katanya disebabkan revolusi dapat diskaun :D
4. Disebabkan baru sampai di Mesir, penduduk tempatan sangat menyambut kedatangan kami, senyum.

Kesesakan jalan raya masih di takuk yang lama, bahkan rasa makin sesak sebab polis yang bertugas makin berkurang -.-"

Alhamdulillah, kelas Al-Quran akan bermula pada pagi ini.Tinggal beberapa sesi lagi. Doakan ye.Semoga urusan hari ini dipermudahkan :)

Kelas Arab akan bermula semula Ahad ini insyaAllah

Rindu kat murabbi, sheikhah hebat di sini.

Saya selamat insyaAllah di sini. Terima kasih atas segala doa,nasihat, tajaan sepanjang-panjang bermulanya revolusi, evakuasi dan sekembalinya ke bumi anbiya' ini.

Terima kasih Allah, Ibu bapa, keluarga, JPA, kerajaan Malaysia, Muslimin Muslimat :)

++ Alhamdulillah, dah ada new stuff, dipesan orang, gunakan sebaiknya dengan niat beribadat.
++ Entry pasal revolusi tak buat-buat sampai sudah. halalkan boleh tak? tkde mood nak tulis pasal tu. sapa-sapa yg nak tahu, boleh PM saya yep.

Wassalam wbt.

07 March 2011

Mahu dan suka

0 Respon
".. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui"

Al-Baqarah:216


Allah itu Maha Mengetahui tentang segala apa yang berlaku sama ada itu baik atau buruk bagi kita. Dialah yang menentukan qadha' dan qadar diri kita.

Tak semestinya apa yang kita mau, kita dapat (Abang Yat, 2011)

Sungguh, nak hadapi sesuatu kenyataan itu bukan mudah.
Ketahui lah bahawa ini adalah satu liku dalam jalan kehidupan.
Dan ia masih belum berakhir!

Sila berlapang dada~~

++ Masih menunggu panggilan dari JPA untuk mengetahui tarikh pulang ke Cairo. Berkemungkinan besar 9@10@11 Mac. Doakan ye! :)

++ Sila usaha lagi. Mata dah letih, kepala jangan sakit lagi hari ni ^_^

25 February 2011

Kerana hati itu mahu Allah

1 Respon

Pimpinlah hatimu,

Pimpin ia keluar dari kegelapan
dan keresahan yang mengelirukan,


Dengar suara hatimu,

Dengar apa yang sebenarnya ia hajatkan,


Beritahu hatimu apa,

Beritahu ia apa yang perlu ia lakukan,


Kasihi hatimu,

Kasihmu itu akan dibalas Tuhan.


Hati itu mahu Allah...

-Anonymous-

16 February 2011

Dua cerita

2 Respon
ada dua cerita yang ingin ditulis

1. perjalanan kehidupan saya dari 25 Januari sehingga 8 Februari 2011
2. Operasi Sayangi Remaja anjuran UNGGAS Penang pada 14 Februari di Pantai Bersih, Pulau Pinang.

Oh Asyila, silalah rajinkan diri untuk update blog ini T___T

06 February 2011

Cairo-Jeddah-Malaysia

4 Respon
Salam wbt,

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah

Dari Cairo ke Jeddah.
InsyaAllah akan ke Malaysia dalam masa terdekat.
Mohon doa kalian. :)

Meriah Madinatul Hujjaj dengan baby dan kanak-kanak.Suke3! :P

InsyaAllah akan sambung update bila di Malaysia nanti.

24 January 2011

Bermanfaat (edited)

6 Respon
"Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain"
[Al-Hadith]

Apa yang tergerak dalam hati kita apabila mendengar ayat "bermanfaat bagi orang lain"?

tolong buat kerja rumah?
tolong kawan yang sedang sakit?
tolong masak kat dapur?
belajar sama-sama?

Manusia

Manusia ni siapa ye?
Kenapa manusia diciptakan?

Sudah pasti manusia adalah makhluk ciptaan Allah. Kita ini adalah sebaik-baik ciptaan.Kita ini beruntung, beruntung sangat. Allah tidak akan menciptakan kita sia-sia. Mesti ada sebab kan?

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi"....."
Al-Baqarah :30
"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu"
Az-Zariyaat:56
Jom kita teliti dan muhasabah semula, di sebalik wujudnya diri kita ini di dunia ini.
Sudahkah kita menunaikan hak dan amanah Allah ini?

Kita ini masih main-main lagi. Masih tidak serius dengan tugas kita yang sebenarnya. Buktinya? bumi yang semakin nazak. berzina, buang anak, hedonisme* itu seolah-olah perkara biasa. Kita tengok insan sekeliling kita. Keluarga, saudara mara, sahabat dari sekolah rendah sampai universiti. Itu pun sudah dirasakan beban yang berat terpikul di bahu. T__T

Kisah Umar:

Saidina Umar semasa jahil dan semasa keislamannya adalah orang yang sama. Tetap seorang yang bengis, tegas dan garang! Cuma bagaimana Umar menggunakan sifatnya itu adalah dengan memberi manfaat kepada umat, demi Islam :)

Umar mencabar sesiapa yang berani untuk menghalangnya dan mengejarnya semasa berhijrah. Betapa beraninya umar bila mana syaitan pun takut untuk berhadapan dengan Umar sendiri dan melalui jalan yang sama Umar lalu.

Hebatnya Umar semasa jahiliyyah dia, hebat juga Umar semasa keislamannya.

Begitulah kita, kita gunakan pengaruh kita untuk memanfaatkan kepada Islam. Jika kita pandai menulis novel, tulislah novel yang dapat memberi ibrah* dan menyentuh hati manusia untuk lebih mendekat Islam.

Lebihan*

Apa maksud lebihan atau saki baki itu?

tidak menyumbang dan tidak mengubah apa-apa.

Lebihan= waste products

Waste products= urine = stools= sweat (dan sewaktu dengannya)

Memang dah jelas kan yang kita tidak memerlukan lebihan itu.

Andai kata kita ini tergolong dalam "lebihan dunia" atas sebab kita ini tidak menyumbang dan tidak mengubah apa-apa, hidup atau matinya kita tiada kesan langsung. Ibarat mati katak?

Na'uzubiilah.

Janganlah sepanjang hidup kita ini, hanya menjadi lebihan semata-mata. Takut-takut nanti Allah tak pandang kita pun. Barulah waktu itu kita akan menyesal. Gunakan potensi diri untuk kita menjadi penyumbang kepada Umat Islam.

" Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata, 'Mengapa kamu menasihati kaum yang akan dibinasakan atau diazab Allah dengan azab yang sangat keras?" Mereka menjawab, "Agar kami mempunyai alasan (lepas tanggungjawab) kepada Tuhanmu, dan agar mereka bertaqwa' "
Al-A'raf:164

Setiap kita mempunyai tanggungjawab. Buat yang merasai tanggungjawab itu, jalankanlah tugas 'amar makruf nahi mungkar' itu. Allah yang suruh. bukan saya. Nanti Allah tanya tentang sumbangan kita untuk Islam, kita ada jawapan untuk soalan itu.

Wahai manusia, janganlah sampai Allah tarik hidayah itu dan tak bagi-bagi dah lepas ini, baru kamu mahu menyesal. Kita tak tahu, bila dan bagaimana Allah ambil nyawa kita, selagi mana sempat, mari memanfaatkan satu sama lain :)

Semoga pengakhiran kita, adalah dengan pengakhiran yang baik dalam Iman dan Islam. Ameen.


*hedonisme: ajaran filasafat, yang membawa maksud bahawa tujuan hidup terfungsi adalah kesenangan.

*ibrah: pengajaran

*lebihan: terima kasih Ayu Amiza dan Fathiyyah

++ Musibah@sakit adalah kifarah dosa kita. (orang lain pergi sekolah, kita update blog)
++ Ada satu lagi hutang blog. Doakan supaya idea datang bagai mencurah-curah ke ladang gandum :P
++ 7 bulan

16 January 2011

Minggu lepas dan ENT

1 Respon
Alhamdulillah 'ala kulli hal

macam-macam perkara yang jadi minggu lepas.

nak accident je dah dua kali -____-"

kena tarik beg dengan budak-budak

kejadian horror dalam bas sampai rasa serik dah nak naik bas

--> saya rasa kejadian-kejadian di atas ni, membuatkan saya akan lebih bertindak ganas selepas ini. hoho~ [berlembut sangat kot sebelum ni]

End Round Exam of Opthalmology

Buat surprise kat budak-budak Anonymous yang lahir bulan 1 [Chep dan Radin]
Yeah! Radin bengang-bengang bila kena surprise.
Chep kena tutup mata, bawak sekeliling Mounira sebelum dibawa ke Anonymous Suite di Jalan Ismail Sirri!

Last but not least, hujan batu yang menimpa saya di Tanta! sakit badan lepas kena hempap[?] dengan ketul-ketul ais.

Hari ini [16 Januari 2011], mula bersekolah kembali! Dah 5 hari cuti selepas peperiksaan 10 Januari tempoh hari ;)

Akan bercuti semula pada 28 Januari. hee, cuti lagi!

Mari kita tengok gelagat-gelagat doktor ENT dan pelajarnya pula! :D

+ update pendek sahaja. Ketiadaan idea.
+ Suka entry ini. Wanita itu ibarat ombak
+ Lepas subuh tadi, saya terima khabaran dari insan yang amat saya tunggu-tunggu dan rindui! Alhamdulillah3!

07 January 2011

Teguran

4 Respon
Hati terketuk apabila diberikan mesej sebegini semalam,

Maaf Noor Asyila, bukan saya nak marah,
tapi ibu bapa satu hari akan tua,
suami akan letih,
anak-anak akan tertekan,
rakan akan sibuk,

jadi pada saat itu, kitalah jadi sandaran. Maka janganlah jadi lemah semangat.
Jadilah wanita secekal Hajar. Dialah kubu kekuatan Nabi Ismail yang masih bayi.

Apa hidup ini kita hanya mahu bersyukur jika dikurnia nikmat sahaja ke?
Kesusahan itu bukan pemberian Allah juga ke?
Kan DIA lebih tahu apa yang baik dan buruk untuk kita.
Jadi bersyukurlah setiap masa, baik atau buruk.

Tolonglah jadi kuat untuk diri awak!
Siang tu dah lah baru dapat motivasi best, tapi malam boleh pula jadi macam ni,
Lama fikir, sambil-sambil belajar,

last-last tertido. huhu,
teringat kisah Maryam.

Maka rasa sakit akan melahirkan anak memaksa ia (bersandar) pada pangkal pohon kurma, ia berkata: "Aduhai, alangkah baiknya aku mati sebelum ini, dan aku menjadi sesuatu yang tidak berarti, lagi dilupakan".

Maka Jibril menyerunya dari tempat yang rendah: "Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan anak sungai di bawahmu.

Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu.

19: 23-25
Betapa Maryam ini kuat berseorangan. Berusaha menggoncang pohon kurma untuk mendapatkan sumber makanan. Walaupun dalam logik akal, orang sihat pun tak mampu nak goyangkan batang pokok kurma yang keras tu lagi kan pula perempuan yang sedang lemah selepas melahirkan anak dan takkan jatuh pun kurma tu dari pokok itu. Tapi itu kuasa Allah. Subhannallah, Allahu Akbar

Betapa Maryam meletakkan setinggi-tinggi tawakkal nya kepada Allah Yang Maha Kuasa.

Kalau kita ni, down sikit-sikit, nak mencari orang untuk cerita, [even dah berdoa pada Allah]. Tetap manusia yang dicari untuk berkongsi cerita, lega mungkin (?)

Kalau dah duduk seorang-seorang, kita tak pernah nak wujudkan kekuatan dari kita sendiri, tak letakkan setinggi-tinggi tawakkal kita pada Allah, apa agaknya yang jadi pada diri kita ya?

Kita tak pernah tahu takdir Allah untuk kita macam mana, redha dan bersabarlah!

"Sabar itu adalah pada hentakan pertama"
Al- Hadis
Semoga hari yang mulia ini, membawa sinar baru buat diri :D
Be strong and a lot of stronger!
"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari rasa gundah gulana dan kesedihan, rasa lemah & malas, rasa penakut & bakhil, lilitan hutang dan penindasan orang lain"
Selamat hari Jumaat! Al-Kahfi :)