09 December 2008

0 Respon
galeri gambar sepanjang sambutan hari raya aidil adha semalam~

muka happy lepas siap potong daging..

daging unta~
kambing2 yg dikorbankan..alhamdulillah
junior2 tersayang..hehe
hoho..
senior tahun 3
kami berenam..aisyah je takde..

alhamdulillah..sambutan kali ni meriah..
doakan saya dan sahabat2 lain di sini ya~

08 December 2008

salam eidul adha

0 Respon
[[salam eidul adha]]
sy beraya dgn kanak2 riang ni~


takbir raya sedang berkumandang di rumah saya ni,kawan2 sedang menyiapkan juadah hari raya.(sy bukan pemalas ye..kerja sy dah selesai tengah malam tadi)..kami buat plan last minute utk masak nasi tomato dan popia goreng..ingatkan nak buat juga nasik himpit dgn kuah kacang,tp ada beberapa masalah yg tak dapat dielakkan.hihi..

semalam lepas zohor,sy terdengar dah ada orang yg bertakbir.ada seorang junior bertanya kat sy,'akak,kat sini orang start bertakbir bila??'.utk raya qurban ni,kt bole start bertakbir lepas subuh 9 zulhijjah..=)kpd junior tersebut,jangan terkejut ye~*jadi tk masakan awk semalam??*

masuk kali ni,dah masuk 2 kali sy menyambut eidul adha di bumi anbiya' ni.alhamdulillah,kenangan manis yang tk dapat dilupakan.tahun lepas,kami menjadi pengembala kambing dan unta tatkala pengembala asalnya pergi bersembahyang raya.tahun ni,tkde dah budak2 medic yg bertukar profesion menjadi pengembala..huhu..

tengah malam tadi(6.30 pg waktu malaysia),sy sudah menelefon insan2 kesayangan.sy telefon mak,mengucapkan slmat hari raya.sy rindu sangat kat mak..itu yg sy telefon beliau almost everyday.sy sangat2 perlukan dia,lagi2 dalam keadaan sekarang ni.i need her supports,advices..haih~

lepas ni,sy dan ahli beit sy yg terchenta(chep,radin,fathy,aimi..) akan ke hayyu asyir utk kerja2 menghiris daging.rumah kami ditugaskan utk shift ke 2,pada jam 1.30 ptg..

terima kasih kerana sudi membaca repekan di pagi raya(sy bosan sebenarnya ni)..

*sy sangat jeles sama mizi(sepupu sy),raya aji ni dia beraya di alor star bersama family nya.slalu paksu sy beraya kat johor.'cu,nape tk balik masa aidilfitri masa syila ada ritu??' *merajuk mode*

kullu sanah wentu tayyibin~












04 December 2008

0 Respon
salam..

minggu ni amat2 hectic,sibuk..sy sangat2 penat..tapi sy berharap kepenatan tu berbaloi dan ada keberkatan,tiada keluhan..even sibuk macam mana pon,sy pastikan sy mendapat rehat yg cukup.kan3 radin~huhu..

2 minggu sebelum raya haji lagi,masyarakat arab mesir ni susah sibuk2 memasang khemah,penuh kambing biri2 di tepi2 jalan.lembu juga.betapa meriahnya mereka menyambut raya qurban ni.belum lagi tgok mereka merayakannya.*sy menanti saat itu*

kami,warga mesir mendapat cuti selama seminggu sempena eidul adha yg akan muncul tk lama lagi.harapnya cuti ini bermanfaat untuk sy dan semua..bukak je 'skola',ada satu lagi exam..histology pulak.bertimbun2 kena cover histology tu.doakan sy ye~siap ada drawing lagi..(ni yg lemah ni).subjek physiology juga mungkin akan diadakan juga.cuma bersedia awal2 saja.nanti tk perlu kelam kabut.

*internet kat rumah sy sekarang ni tengah mengong2 la..saya dengan rendah diri,mahu meminta maaf pada yg berkenaan.bukan tk mahu reply ym cepat2,tp internet yg bermasalah..kejap2 'dc'.maaf ye~

29 November 2008

tahniah~

0 Respon
semalam sejarah menyaksikan kenaikan AJKT baru..keputusan diketahui lebih kurang pada pukul 7 lebih2..diumumkan oleh PENGARAH JPP,abang hamdan.

tahniah pada housemate merangkap roommate sy,CIK RADIN RAHMAH(aiseh,tiap2 entry mesti sebut nama makcik ni),yg mendapat taklifan dalam persatuan PERUBATAN ini.

radin,
kami sentiasa menyokong kamu.utamakn yg UTAMA ye..kalau ada apa2 yg perlu dibantu,jz tell us..paling penting,cakap kat syila ni dl ye~nanti ada je yg merajuk..hehe..=D

muka2 baru yg naik lagi,aimi athirah(2nd year) dan kak ramisah aini aka kak rem...muka2 lama ramai lagi yg kekal..tahniah dan takziah~

kawan sebatch ikhwah,imdad dan ibrahim.tahniah jugak.jalankan tugas dgn sebaiknya.

selamat bertugas buat tuan presiden baru,abg wafi dan naib presiden,kak madihah..kalian mmg layak~

-laporan tamat-

mahu smbg study~
beranggapan esok ada kelas.ya,ada kelas bermakna ada exam juga..bittaufik wannajah.

27 November 2008

tag by paan

0 Respon
[[tag paksaan]]

1) Do you think you're hot ?
nope..

2) Upload your favourite picture of you!



3) Why do you like that picture ?
sebab gmbar ni sy dgn parents sy masa nak balik mesir lepas raya ritu..kat klia..bukan senang nk tgok mak sy senyum masa tgkp gmbar..hehe..sukaaaaaaaa sgt gambar ni~!!

4) When was the last time you ate pizza ?
hehe..tk ingat la.last month maybe..aisyah yg masakkan..thnx aisyah

5) The last song you listen to ?
ikhlas tapi jauh..


6) What are you doing right now besides this ?
chatting..baru balik dari talk AMAN PALESTIN oleh Dr.Zainur Rasyid

7) What name would you prefer besides yours ?
-ila-

People to tag :
1.-tak tahu-
2.arina JORDAN
3.fathiyyah
4.-tak tahu-
5.radin rahmah

8) Who is number one ?
no answer

9) Number three is having a relationship with ?
fathy...erkk..no comment

10) Say something about number five?
sengaja sy letak nama radin kat nombor 5.nak describe panjang2 pasal die..nama beliau radin rahmah bt radin monawir.dia skrg ni sgt2 la bz..masa sy buat tag ni,dia tkde kat rumah.dia tido kat ARMA sebab nak setelkan hal utk mesyuarat agung pada keesokan harinya.lepas habis mesyuarat agung ni,dia sibuk dgn hari raya qurban pulak.ish..dia asyik berkepit dgn laptop dia je.tido pon lambat..kalau la dia pegang apa2 biro perubatan nanti,alamat nya sy ni diabaikan la..huhu..-merajuk mode-

11) How about number four ?
-nothing-

12) Who is number two ?
nur arina bt ahmad.even tk suro describe,dia ni pelajar perubatan tahun 2 di JUST university..sy sgt rindu kat dia~

p/s:sorii sebab mcm tk besh je jawapan2 bg soalan2 ni..

26 November 2008

ntah ape-ape

0 Respon
jam menunjukkan 3.20 ptg waktu mesir..baru pulang dari kelas praktikal histology.kelas ni memang sekejap sahaja..hari rabu juga adalah hari korporat bagi batch kami.tema utk akhawat pada hari ini ialah pink dan ungu.ini adalah minggu kedua hari korporat diadakan.pelajar ikhwah pula berpakaian kemeja,bertali leher dan berkasut hitam.saya tak pasti semuanya mengikut piawaian2 yg ditetapkan atau tidak.

--------------------------------------xxxxxxxxxxxxxxxxxxx-------------------------------------

mood study saya hilang serta merta sejak maghrib.oh,ada la kisah di sebaliknya.selepas solat maghrib semalam,beit el-anonymous dikunjungi oleh ahli2 beit el-cis cake(haha,klakar gle nama2 umah kami ni) utk 'celebrate' besday cama(mushamma mursheeda)..beliau membawa sebijik kek coklat yg tak sempat mereka makan sehari sebelum tu dek kekenyangan..(p/s: tu la,makan byk sgt malam tu)..then,sy ke bilik,baca semula subtopic 'pain sensation' utk subjek physiology,sebabnya doktor MAHA kata nak buat quiz.tapi takde rupanya.ditangguh utk kelas terakhirnya bersama beliau minggu depan.

sy terus ke katil bersama2 buku anatomy(anterior triangle)..masa tu saya dah 'mabuk' sikit akibat makan ubat.sy menelangkupkan muka saya dgn bantal 'patrick' ku sayang,tiba-tiba..-->erk..radin menyaksikan kejadian ini.tapi saya masih berahsia dgn dia.

radin tanya,'syila,ok tak??'
hahaha..nak tergelak jawab soalan ni..mestila tak..

*sori fathy sebab bermasam muka semalam.pagi tu syila tk suram.yg betul2 suram is masa malam..huhu..

semalam sy tido awal.tapi tido tk nyenyak.bole dikatakan setiap sejam saya akan terjaga.11.30mlm,1am,2.30am,3.40am,4.12am,5.10am..lepas subuh,sy tak tido balik.sy terus bersiap2 utk ke kelas quran yg bermula pada jam 7 sampai 9.

sy bangun dgn perasaan lega.bertekad utk menelefon mak,nak mengadu segala hal.

*radin bangun2 cakap,'syila tido semalam peluk kuat gle froggie tu.tak sampai hati kita nak amik'
(froggie=bantal busyuk radin)sorii ye radin~


p/s:sy tgah bersembang dgn abah.mak dan ina..=)

24 November 2008

bomba dan ambulans

0 Respon
salam..

alhamdulillah~kesihatan bertambah baik..sebab ikut cakap doctor.hehe..

semalam,masa pulang dari kasr el-aini medical school,jalan raya di tepi kasr el-aini hospital sangat2 sesak..bising dengan bunyi hon2 kenderaan..tak paham sy.beginilah mesir~pagi petang siang malam dgn bunyi hon sahaja.dalam masa yg sama semalam,kedengaran bunyi dari kereta bomba.anggapan sy,mungkin ada kebakaran di mana2 pada waktu itu..haih~macam mana la anggota2 bomba itu nak bergegas ke tempat kebakaran sedangkan mereka terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang sangat teruk~!!memang tak boleh nak bergerak langsung..saya membayangkan mesti dah abes rentung,tinggal rangka bangunan sahaja kalau tiada pihak yg bertindak utk memadamkan kebakaran tersebut..kalau tk silap sy,kat mesir ni jarang berlaku kebakaran..kalau tk silap sy la~

satu lg kalau ambulans yg memang sangat2 dalam emergency..kasihan pada pesakit di dalam ambulans tu..[[simpati dan empati]]berada dalam situasi seperti kereta bomba itu.

ya Allah,engkau permudahkanlah segala urusan.Hanya kepada Engkau sahaja tempat kami memohon pertolongan..

22 November 2008

satu hari ketika di hospital

0 Respon




vs











salam..


semalam sy ditemani oleh saudari radin rahmah(setelah dipaksa2 oleh sy) ke mustasyfa al hikmah(hospital swasta)..masa mula2 masuk tu,sunyi je..macam tkde org..sy disapa oleh seorg pekerja di sana..

'awak nak ke mana?'
'jumpa doctor..'
'hari ni i'yadah(klinik) tk bukak..awk nak jumpa doctor ape?'
'baton(internal medicine)'
'ooo..awk ke dur awwal(tingkat satu)'
'syukran'
'afwan'

saling berbalas senyuman..
sy dan radin naek ke tingkat pertama..pergi ke kaunter..pekerja di situ meminta sy masuk ke satu bilik..menunggu doctor kat situ.lama jugak tunggu..sampai tertido2..kan radiiin??sempat jugak baca buku histology..hehe..

apabila doctor lelaki(dalam lingkungan 20-an la) datang,sy tutup buku n mengadap doctor tu..perbualan kami bermula dgn salam.sy menceritakan keadaan sy..doctor tu menyuruh sy baring di atas 'katil' utk melakukan pemeriksaan.semasa sy menuju ke 'katil' tu,doctor tye 'job' sy..sy memberitahu bahawa kami adalah pelajar perubatan di kasr el aini medical school..hehe..doctor tu mcm kagum jek ada org malaysia study medic kat negara dia..

masa pemeriksaan tu jugak,dgn semangatnye dia berkata tntg subjek2 thn 2(physiology,anatomy,histology and biochemistry).sy hanya mengangguk..

doctor bagi prescription utk ubat2 yg perlu dibeli..

hibiotic 625mg tablet/8 hours --> for severe infection..
paracatemol 500mg analgesic antipyretic 3 times/day
congestal (paracatemol 650mg,maleate 4mg, pseudoephedrine hydrochloride 60mg -->after breakfast and dinner..
pulmocare syrup -->3 times/day

aiyoo..semuanya ubat tablet kecuali ubat batuk..ubat die besar2+sgt2 pahit+tk sedap!!.susah la sy nak telan.overall ubat yg sy kena makan sehari ialah 8 biji ubat tablet,3 sudu ubat batuk..

berhabis sebanyak 5oLE (ubat 40LE+registration 10LE)
balik rumah pada jam 7 malam..lepas makan ubat,sy terus tido..

*teruk la sy ni..makan ubat pon payah..mesti mak sy marah sy sebab tanak makan ubat..huhu
*doakan kesejahteraan sy ye~


ok,sambung study dulu..

20 November 2008

khamis

0 Respon
assalamualaikum...

hari ni hari khamis..kiranya hari ni last 'sekolah'..sekejap je rasanya dah hujung minggu..hujung minggu la masa utk berehat..siapkan hal2 yg tk selesai lg..cover balik study..buat nota..

antara banyak2 hari 'sekolah',hari khamis la yg paling penat..sebabnya kelas start dari pukul 8 sampai 4 petang..nasib baiklah hanya praktikal pada waktu 'genting'-->waktu ptg..

doctor samia(head department of biochemistry) memberitahu kami,pelajar2 malaysia tahun 2 tentang 'end course exam' yang akan diadakan pada 30 november 2008..

end course exam: 2 1/2 marks

1)define=1/2 m
2)enumerate=1/2 m
3)explaination=1/2 m
4)reaction -->kreb's cycle or glycolysis =1/2 m
5)mcq(2)=1/2 m

start dari page 1 sampai 41..
bagus jugak doctor buat bntuk2 soklan cmni..membuatkan kt baca dgn lebih bersungguh2..
test hanya selama 5-10 minit..
gudluck ye kawan2~

rabu minggu depan,ada physiology quiz..ni DR.MAHA yg buat utk kelas akhawat je..kali ni tataw apa bentuk soalan yg beliau nak bg..sebelum ni dah 'definition' dgn 'true or false'..

esok,21 november ada election..smoga mendapat pimpinan yg bagus2 nti..

*radin,semoga berjaya ye esok..apa2 yg terjadi ada hikmahnya..
*sy mesti mewajibkan diri pergi ke hospital esok!!dah 3 mggu cmni..
*sejak hari ini,sy menjadi PA cik radin rahmah radin monawir..sebab hp nokia ngan SE dia rosak..

16 November 2008

midterm exam+election

0 Respon

musim sejuk sudah tiba~kesejukan pada waktu malam yg boleh jugak dikatakan 'melampau'..huhu..(ke sy je yg rasa sejuk gle cmnii..rasanya nak bukak air kat pili pon,dah tk sggup..)

radin semakin risau akan kesihatan sy yg dah 2 mggu tk elok2 lg..rasanya sebab winter kot sakit sy ni lambat sembuh..insyaallah,sy cuba sedaya upaya menjaga pantang larang ketika sakit nii..do pray for me ya!!terima kasih la ye pada ahli beit anonymous suite..

lebih kurang 2 bulan je lg dah nak midterm exam..exam di kala peak winter..study bersama2 comforter@lihaf di sisi..menjawab soklan dalam keadaan terketar2..hihihi..

bersama2 ini,saya sertakan jadual exam utk 2nd year 2008-2009..(mcm surat rasmi plak)


18 jan 2009-physiology
21 jan 2009-histology
25 jan 2009-anatomy
28 jan 2009-biochemistry


selamat maju jaya kepada semua..stat study dari sekarang ye..

*sekarang ni tgah hangat pilihan raya utk pemilihan kepimpinan persatuan
PERUBATAN MALAYSIA-MESIR..erkk..bole ke aktiviti LOBI-MELOBI dijalankan utk pilihan raya ni???hehe..

sy nak anda pilih.....................(sape2 la calon yg sesuai ek..berdasarkan kriteria2 yg ada pada diri beliau2..huhu..)

21 nov 2009-pilihan raya
28 nov 2009-mesyuarat agung

13 November 2008

nikmat sihat

0 Respon
salam...

tika ini..sy masih lagi menanggung ujian Allah nii..cough,flu and little fever..getting worst..da nak abes sebotol ubat batuk..tk baek2 gak..mungkin winter salah satu faktor..lambat sikit nak baik..sy pon satu..degil sket kali ni..tk berapa nak jaga 'pantang' dlm bab2 makan nii..minum air ais,air berkarbonat(skemanye..)

padan muka kat diri sy kan??nasihatlah sy!!huhu..

nak pegi kelas,study..hilang fokus,ilang semangat..

waktu sihat,kita tk hargai sgt nikmat tu..bila dah ilang,baru nak menyesal..ish3..

doa2kan sy ye..

kpd radin,sila jaga 'adikmu' ini..sy nak bg kamu berjangkit..haha(evil laugh)

*maaf ye radin tk tawu apa yg terjadi pada kamu semalam..patut la lari ke living room..rupe2nye...hehe..pasni da tawu,klw radin tgah2 malam kuar bilik,bwk laptop..ada la bnda yg dia rahsiakan tu..huhu=)

12 November 2008

wanita

0 Respon


[[WANITA]]

dipandang dari peribadinya..
dilihat dari akhlaknya..
dinilai dari kesabarannya..
diperhati dari kesetiaannya..

ditinjau dari sifat keibuannya..

Allah dibesarkan melalui solatnya..
puasa
menjadi tradisinya..

Al-Quran
menjadi hiburan dan akhlaknya..

jihad
menjadi medan dan gelanggangnya..

wanita yang baik tidak akan diubah oleh arus dunia TETAPI...

dia yang mengubah dunia dengan iman dan akhlaknya..

11 November 2008

mesyuarat agung tahunan

0 Respon
atas desakan cik radin rahmah bt radin monawir..sy pun membantu beliau mempromote wallpaper ini..

perhatian kepada semua ahli PERUBATAN,sila jalankan tanggungjawab anda..=)

kemukakan usul yg bernas..(bagi inbox tu penuh)
pilihlah calon perwakilan yg selayaknya..


*aii..org sebelah sy ni dah sangat2 busy..asek dgn laptop die je..huhu..

09 November 2008

anonymous suite

0 Respon

assalamulaikum..w.b.t..

untuk makluman semua,'anonymous suite' dah ada internet!!ni semua atas usaha yg tk jemu2 ahli rumah sy nii..thnx sume..radin dan aisyah yg bersusah payah ke 'e-data' office,chep ngan aimi yg beli modem n router kat tahrir yg 'jauh' tu..hihi..fathiyyah plak bertanyakan insan di malaysia tu,cmne nak setup wifi..sy??haa..sy mengadu kat tuan rumah pasal line telefon yg mengong sejak seminggu yg lepas..huhu..terima kasih ye semua..harapnya tk lagho la bila ada internet kat umah nii..


sy baru balek dari 'mo'men',makan2 dgn mushamma mursheeda(cama) dgn nurulhuda(hud)..hehe..sy yg pada mulanya berkira2 nak pegi ke tanak,last2 pegi gak..sebab kelas abes pukul 4 td..awal dari masa yg ditetapkan..pukul 4 ptg..enjoy dapat makan puas2 tadi.. agak penat la tadi,sebab grup sy(utk kelas biochem) stat kelas pukul 8.30pg dan berakhir pada 11.00pg..non stop!!kelas grup laki+few girls stat pukul 9 dan berakhir jam 10.30 pg..belajar sama je..maksudnya ape ye??pk2 la sendiri ek..

*pasti kakak kat cc akan merindui kami semua yg menjadi 'pelanggan tetap' dia..erkk...
**apa la agaknya khabar 'anak2 didikku' di malaysia tu..harapnya dapat result yg cemerlang..

04 November 2008

senyap

0 Respon
[[senyap]]



maaf ye..sy sgt2 sibuk skrg ni..tk tahu la bila nak update blog ni..
tunggu internat da siap 'fix' kat rumah dl..insyaallah ada masa,sy update la slalu..tp sgt2 kekontangan idea utk tulis entry pasal ape..
2 hari lepas,aimi ada bg 1 lagu..besh dan bagus utk dihayati..huhu..
doakan sy sembuh ye..dah 2 minggu kesihatan terganggu..lagi2 skrg ni dah winter..
mental,fizikal tk elok2 smpai skrg..hehe..doa je la ye..